15 פבר הצום כאמצעי ריפוי וניקוי רעלים מהגוף – צום קצר וצום מיצים

מאת: עמית קורן – מומחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים
.

הצום הקצר

צום קצר (שלושה עד ארבעה ימים) הוא הזדמנות טובה להעניק לגוף מנוחה – שכלית וגופנית כאחת. צום ארוך יותר דורש פיקוח רפואי הדוק, אבל הצום הקצר יכול, בד"כ, להתבצע בבית ולא דורש אשפוז. ככלל, לפני שמתחילים בצום כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.

צום קצר ניתן לבצע בכל עת, אך מוטב להתחילו בסוף שבוע – זמן שבו ניתן לשבות מפעילות. ככל שנחים יותר, התוצאות תהיינה טובות יותר, כי האנרגיה בגוף תכוון לריפוי ולשיקום המערכות, במקום לתפקודי גוף אחרים.

למרות שהצום הקצר אינו קשה לביצוע, יש חשיבות רבה להתכוננות לקראת הצום. הקפדה על הכנה נכונה עשויה למנוע "משברי ניקוי" וקשיים אחרים במהלך הצום. לא מומלץ לצום במצבים של מתח נפשי רב.

להלן מספר הנחיות והמלצות לקראת הצום:

א.    כעשרה ימים לפני הצום מומלץ להפסיק לצרוך, או להוריד למינימום: קפה, בשר, תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים, סיגריות. רצוי לעבור את "משבר הגמילה" מקפה ומסיגריות בימים שלפני הצום.

ב.     בשבוע שלפני הצום יש להפחית את כמות האוכל בארוחות, בעיקר בארוחת הערב.

ג.     להוסיף לתפריט: ירקות חיים ומבושלים, פירות, שקדים, אגוזים, טחינה מלאה, דגנים מלאים, וקטניות.

ד.     ביום שלפני תחילת הצום מומלץ לאכול ארוחות קלות המורכבות מפירות וירקות טריים.

ה.    בבוקר הצום – לא לאכול. אפשר לשתות כוס מיץ טבעי לפני היציאה לדרך.

בזמן הצום שותים מספר כוסות מים מסוננים, או מים מינרליים. ניתן להוסיף גם מיצי פירות וירקות. יש להימנע משתיית קפה, מיץ מלאכותי, משקאות קלים ולהימנע מעישון. תה צמחים מסוגים שונים עשוי לעזור, אבל אסור להמתיקו.

בדרך-כלל לא מומלץ להתעמל באופן נמרץ בזמן הצום כדי לשמר אנרגיה ולאפשר ריפוי מירבי. אפשר לצאת לצעדות קצרות ולתרגל באופן מתון (התעמלות קלה, יוגה, טאי-צ'י פלדנקרייז וכד'). חשוב לבצע תרגילי נשימה העוזרים בניקוי.

כדאי לנקות את העור באמצעות מים פושרים, או קרים וחמים לסירוגין ולהימנע משימוש במפיגי ריח, סבונים, תרסיסים, חומרי ניקוי, שמפו מלאכותי ומחשיפה לכימיקלים אחרים. חומרים אלו מפריעים לתהליך סילוק הרעלים ולניקוי הגוף.

בעת הצום חשוב לנוח; מומלץ לפנות זמן לתנומה אחת או שתים במשך היום. יתכן ששנת הלילה תתקצר, מאחר שהפעילות היומית נמוכה יותר.

בצום קצר, בדרך-כלל אין צורך בחוקן, אבל הדבר תלוי בבריאותו של האדם. אם עצירות היא בעיה כרונית, יש לאכול, במשך תקופה ארוכה לפני הצום, פירות וירקות טריים.

בעת הצום יורדת טמפרטורת הגוף, וכך גם לחץ הדם, הדופק וקצב הנשימה – כולם מדדים להאטת קצב חילוף החומרים של הגוף. לכן, יש לשמור על חום הגוף באמצעות ביגוד מתאים.

בסוף היום הראשון, או ביום השני, יתכנו תחושות רעב, כאב ראש קל, חולשה, עייפות, או שינויים במצב הרוח – אלה יחלפו לאחר מספר שעות.

אין להפסיק לקחת תרופות. במקרה של ספק – להתייעץ עם רופא המשפחה.

צום מיצים

ד"ר רודולף בלנטיין מחבר הספר Diet & Nutrition – A Holistic Approach"" טוען, כי האדם המערבי הממוצע חסר מאגרים רזרביים של רכיבי מזון חיוניים כדי לבצע צום מים בלבד.

צום המיצים, הוא הדרגתי ובטוח יותר ובמהלכו שותים מיצי פירות ו/או ירקות המספקים את הויטמינים והמינרלים הדרושים לחילוף החומרים, לנטרול הרעלים המשתחררים ולסילוק מזהמים שונים.

המיצים נסחטים מפירות טריים ומוגשים מיד לאחר הסחיטה (לא רצוי לשמור מיץ במקרר) בערב שותים מרק מירקות שורשיים. בצורה זאת לא מופר מאזן הויטמינים והמינרלים בגוף. להכנת מיץ פירות משתמשים בסוג פרי אחד בעוד שבמיץ הירקות ניתן לערבב מספר ירקות כגון: גזר, סלרי, סלק, מלפפון וקישוא.

במהלך היום שותים גם תה מצמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה ומטהרת (קמומיל, מליסה, ורבנה, רוזמרין, פקעות ורדים) ומים מינרליים.

מיצי פירות וירקות נחשבים למזון מלא כפרי וכירק עצמו, למרות שהסיבים מוצאים מהם. כל המרכיבים התזונתיים נשמרים והם קשורים ביניהם בדרך מאוזנת ונוחה לקליטה על-ידי מערכת העיכול. למיצי הפירות והירקות יש השפעה חזקה על פינוי פסולת ורעלים מהגוף.

מיצים טריים של פירות וירקות הם מזון חשוב ובעל ערך תזונתי גבוה שתורם רבות לבריאותנו. המיצים מכילים מים טהורים ומגוון רחב של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, חלבונים, פחמימות וכלורופיל. המיצים נספגים בגוף בקלות רבה מאד, כמעט ללא מאמץ של מערכת העיכול וכך יכול הגוף לנצל במהירות וביעילות את החומרים המזינים הנמצאים במיץ. לכן, הם טובים גם במצבי בריאות וגם במצבי מחלה.

מיצי ירקות ירוקים מכילים כמות רבה של כלורופיל. הכלורופיל הוא החומר הירוק של הצמח ויש לו תכונות ריפוי חשובות. הוא דומה במבנהו להמוגלובין הדם והוא מעודד יצירת המוגלובין במקרי אנמיה. החל מ 1940 טיפלו באמצעות כלורופיל במגוון מחלות ותופעות כגון: פצעים מוגלתיים, זיהומים של מערכת הנשימה, דלקות חניכיים, כיבים וגירויים בעור, כיבי קיבה, אנמיה ועוד.

מומלץ להימנע, במהלך הצום ולאחריו, משימוש במיצים תעשייתיים המכונים "טבעיים", משוחזרים, משומרים וכד'. מיצים אלה מופקים בד"כ מפירות וירקות באיכות ירודה, אשר טופלו בחומרי הדברה ומוספים להם סוכר וחומרי שימור.

שבירת הצום

בימים שלאחר הצום יש לאכול באיטיות, ללעוס באופן יסודי, להגביל את כמות המזון ולהקפיד שיהיה בטמפרטורה של החדר. כדאי לרשום מה אוכלים ואם סובלים מהשפעה שלילית כלשהי. הרבה בעיות בריאות נובעות מאלרגיות למזון ומאכילת יתר.

להלן הצעה לחזרה מתונה למשטר אכילה רגיל:

יום בוקר צהרים ערב
ראשון אחרי הצום מנה אחת מהפירות הבאים: תפוח, ענבים, מלון, אגס, נקטרינה, פרי הדר. או סלט ירקות עם טחינה מנת פרי אחר מהרשימה של הבוקר, או סלט ירקות מרק מירקות שורשיים (בצל, קולרבי, סלק, סלרי, פטרוזיליה, גזר, שומר, בטטה.
שני מנת פרי טרי, או סלט קטן 5-10 שקדים מושרים מנת פרי, או סלט ירקות בתוספת טחינה ולחם חי מרק מירקות שורשיים
שלישי חזרה לתזונה בריאה ואיכותית: פירות וירקות טריים (רצוי אורגניים), ירקות מאודים, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים וכד'.

הערות:

  1. כאשר הצום ארוך משלושה ימים, יש להאריך את משך החזרה ההדרגתית לאכילה רגילה.
  2. מומלץ להמשיך בשתיית מיץ טרי (רצוי מירקות) בין הארוחות (1 – 2 ביום).

מקורות וספרות מומלצת

עברית

  • ד"ר מוריי מיקל וד"ר ג'וזף פיז'ורנו, אנציקלופדיה לרפואה טבעית הוצאת אור-עם.
  •  בלאור, סטפן, מיצים לבריאות, הוצאת מטר.
  • ד"ר פנינה בר-סלע, התחדשות
  •  הרברט שלטון, תזונה מושלמת
  •  הרברט שלטון, הצום עשוי להציל את חייך
  •  יצחק בן אורי, תזונת האדם ובריאותו
  •  ד"ר אילנה זילבר-רוזנברג, תזונה פרי מחשבה

אנגלית

Fasting can save your life, Dr. Herbert Shelton
– Fasting for the Health of it, Dr. Herbert Shelton & Jean Oswald
– Juice fasting and Detoxification, Steve Meyerowitz
Juice fasting – How to keep slim healthy and young,paavo Airola
 –  Laymans Guide to Fasting, Philip Partee
–  Miracle of Fasting, Paul Bragg
– Rational fasting, Arnold Ehret



052-5407173
×