בחזרה לעמוד מאמרים

18 פבר גרעיני חמניות ודלעת

מאת צביקה קורן- מומחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258244
.

גרעיני חמניות

ישנם אנשים החושבים שגרעינים וזרעונים נועדו לציפורים. מתברר שהזרעים האלה מכילים חומרים מזינים רבים והם מהווים מקור תזונה מעולה, המספק לגוף את רוב צרכיו.

גרעיני חמניות הם מקור טוב לחומצות שומן חיוניות רב בלתי רוויות (חומצה לינולאית), שהגוף אינו יודע לייצר בעצמו ולכן יש לצרוך אותו מהמזון. בנוסף יש בהם חלבון איכותי (23 גרם למאה גרם) ויטמינים מקבוצה B (במיוחד ניאצין), סידן (120 מ"ג במאה גרם), ברזל, מגנזיום, אשלגן, אבץ ו כ 10% סיבים תזונתיים.
חומצת השומן הלינולאית תורמת להפחתת משקעים שומניים בעורקים ובורידים.

בגרעיני החמניות יש מעט נתרן, כך שבמידה ונאכלים ללא תוספת מלח חיצונית יכולים להשתלב בתפריט של אלו הסובלים מיתר לחץ דם ורגישים לנתרן.

ניתן להוסיף גרעיני חמניות לסלט ירקות, פירות, ליוגורט או לטחון עם מעט מים ודבש לקבלת ממרח.

מומלץ לצרוך זרעים טריים, לא קלויים ולא מומלחים או מטוגנים.

במאה גרם זרעי חמניות יש כ – 600 קלוריות.

 

גרעיני דלעת

הדלעת היא ירק ממשפחת הדלועים. גרעיני הדלעת מכילים בממוצע 35% שומן, המורכב מ כ- 50% שומן רב בלתי רווי, כ- 26% חומצות שומן חד בלתי רוויות וכ- %20 שמנים רוויים. הגרעינים עשירים בחלבון (25%), סידן, אבץ, ברזל, נתרן, אשלגן, ויטמין B לכל סוגיו, ומעט ויטמין A בצורת קארוטן.
במאה גרם זרעי דלעת יש 565 קלוריות.תכונות משפרות בריאות:  לגרעיני הדלעת השפעה ביצירת הורמונים זכריים, בהגברת אונות הגבר, בריפוי בעיות בבלוטת הערמונית ובסיוע לריפוי דרכי השתן במיוחד צריבה. זרעיו הבלתי קלויים מוכרים ברפואה העממית כמרחיקים תולעים בדרכי העיכול. מרפאים שונים משתמשים בה גם לבעיות אנמיה.

האבץ מסייע במצבים הבאים: הגדלת הערמונית, איזון רמת הסוכר בדם, שיפור פריון הגבר, שיפור הזיכרון, ריפוי פצעים, שיפור תאי העור, שיפור צפיפות העצם ומניעת הידלדלותה וחיזוק מערכת החיסון.

תרכובות הקרויות פיטוסטרולים (Phytosterols) והמצויות בזרעי דלעת דומות במבנה הכימי שלהן לכולסטרול. כאשר הן מצויות בכמויות מספיקות בתזונה היומית, הן מסייעות בהורדת רמות הכולסטרול הרע בגוף ומשפרות את תגובת מערכת החיסון. בשנים האחרונות הם מזוקקים מסויה, תירס ומאורנים ומוסיפים אותם לתחליפי חמאה ולתחליפי מרגרינה הנמכרים כתחליפים "בריאים ומפחיתי כולסטרול". אני ממליץ לאכול את "הדבר האמיתי" – זרעי דלעת, שרמת הפיטוסטרולים בהם היא 265 מיליגרם ל-100 גרם זרעים.

שמן זרעי דלעת מכיל אומגה 3 ואומגה 6, הוא מקור עשיר לויטמין A, סידן וברזל, מכיל כמויות קטנות של חלבון, B2, B1, ו- B3.


בחזרה לעמוד מאמרים

No Comments

Post A Comment