בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר תגובה לסרטון השולל שימוש בשמן זית

מאת צביקה קורן- ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

בימים האחרונים מופץ ברשת האינטרנט סרטון "מפתיע ומעניין" שבא ללמד אותנו על נזקי שמן הזית.

לצפייה בסרטון: http://www.youtube.com/watch?v=mO24HZuxoJU

אותי הסרטון הזה די הרגיז וביקשתי להגיב על כך וגם להביא בפני הקוראים את היתרונות התזונתיים והבריאותיים של שמן הזית, המגובים באלפי מחקרים ועבודות שנערכו ברחבי העולם.

ראשית, חשוב להדגיש ששמן הזית, שייך לקבוצת השמנים התזונתיים, שהינם רכיב חיוני וחשוב בתזונתנו ואחד מחמשת "אבות המזון" (חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים). למעשה לא נוכל להתקיים ללא שומן, המהווה חלק מהמעטפת של כל תא בגוף. השומנים מאפשרים ספיגה של ויטמינים חיוניים (A,D,E,K) ומספקים חומצות שומניות חיוניות, שאת חלקן הגוף לא מסוגל לייצר בעצמו.

שמן זית מכיל כמעט 70% חומצת שומן "חד בלתי רוויה" מסוג אומגה-9, הנקראת גם חומצה אולאית. חומצת שומן זאת נמצאת, בכמות קטנה יותר, גם בשמן קנולה, בשקדים, באבוקדו, בגרעיני דלעת, בזיתים ובאגוזים.

שנית, בשמן הזית נעשה שימוש באזורנו כבר אלפי שנים. התפריט הים תיכוני העשיר בשמן זית מביא איתו שכיחות נמוכה של מחלות לב וכלי דם. התפריט כולל שילוב של ירקות, דגנים, שמן זית (%30 מצריכת הקלוריות היומית).

שמן הזית נמצא מועיל לבריאות הלב וכלי הדם, משפר את זרימת הדם, מאזן רמת שומנים בדם, מפחית יתר לחץ דם, מונע עצירות. משפר בריאות העור (בשימוש חיצוני ופנימי), יש בו טוקופרולים (נגזרות של ויטמין E) ונוגדי חמצון (פלבונואידים, פוליפנולים ואחרים) המחזקים את המערכת החיסונית, מגן נגד סרטן, מפחית תגובות דלקתיות בגוף ומועיל במיוחד לדלקות מפרקים ומחלות מעי דלקתיות. כל זה מגובה במספר רב של מחקרים, כפי שיפורט בהמשך.

שלישית, כל הדוברים בסרטון, הסתפקו בעיקר ב"עובדות" וב"היגיון" ולא טרחו להזכיר מחקרים רציניים שיגבו את דבריהם. למעט דובר אחד שהציג מחקר קטן משנת 1995 שכלל 54 נשים ואחר שהציג שקף לא ברור של מחקר משנת 2001, שניתח לטענתו, 15 מחקרים.

בדקתי בספרייה הלאומית לרפואה בארצות הברית ומצאתי 6,849 מחקרים ועבודות על "שמן זית", (olive oil), 837 מחקרים על הקשר בין שמן זית לבריאות, 602 מחקרים על הקשר (החיובי) בין שמן זית לסרטן(מתוכם 126 מחקרים על סרטן השד) ועוד עשרות מחקרים על בריאות העור, איזון שומנים, מניעת מחלות לב (רוב המחקרים שראיתי דנים במניעת מחלות לב).  דוגמה בקישור: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=olive+oil+health

להלן כמה דוגמאות הסותרות את האמור בסרטון:

  1.  שמן זית מפחית גורמי סיכון למחלות לב וסוכרת: מחקר שנערך בבית החולים האוניברסיטאי במלגה, ספרד וכלל 4,578 משתתפים בגילאים 18 עד 100 מצא כי, לצריכת שמן זית השפעה מיטיבה על גורמי סיכון למחלות לב ובמיוחד במצבי השמנה, אי סבילות לגלוקוז ואורח חיים נטול פעילות גופנית. המחקר פורסם ביולי 2013 במגזין היוקרתיEuropean Journal of Clinical Nutrition advance online publication,.
    מקור: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23859999
  2. צריכה סדירה של שמן זית מפחיתה ב 40% סיכון לשבץ מוחי: במחקר שנערך באוניברסיטת בורדו בצרפת במשך כחמש שנים, בו השתתפו 7,625 בני 65 ומעלה משלוש ערים בצרפת נמצא, כי נוגדי חמצון מסוג "פוליפנולים" הנמצאים בשמן הזית מספקים הגנה מפני ריבוד העורקים במשקעים סידניים (פלאק). הקבוצה שצרכה את הכמות הגדולה ביותר של שמן זית הקטינה ב 78% את גורמי הסיכון. בנוסף ציינו החוקרים את ההשפעה הטובה של שמן זית על הפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, איזון שומנים בדם והשמנה.
    מקור: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110615161749.htm
  3. צריכת שמן זית עשויה למנוע מחלת מעיים דלקתית (קוליטיס): חוקרים באוניברסיטת "אנגליה המזרחית" טוענים, כי צריכה של 1-3 כפות שמן זית ביום עשויות להפחית ב50% בממוצע את מקרי מחלות המעי הדלקתיות. המחקר נמשך כחמש שנים וכלל 25 אלף משתתפים, שמילאו שאלונים. החוקרים מציינים, כי אנשים שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של שמן זית הקטינו ב90% את הסיכון. תוצאות המחקר הוצגו בכנס בינלאומי בנושא מחלות מעי דלקתיות.
    מקור: http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100502080246.htm
  4. שמן זית מכיל חומרים המדכאים תאי סרטן השד: במחקר שהתקיים במכון לחקר הסרטן באוניברסיטת גרנדה בספרד והתפרסם בשנת 2008 טענו החוקרים, כי פיטוכימיקלים הנמצאים בשמן זית "כתית מעולה" מדכאים משמעותית פעילות של גן (HER2) הנמצא בתאי סרטן השד.

הערה: תכונה זאת של שמן הזית, במניעת סרטן ובטיפול בו, אוששה במספר רב של עבודות ומחקרים.
מקור:
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081217192815.htm

  1.  סקירת תכונות אנטי-דלקתיות, אנטי-סרטניות ומשפרות בריאות של פיטוכימיקלים (פנולים) בשמן זית (מעודכן ליוני 2013).
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23834184
  2. שמן זית מגן מפני חמצון הכולסטרול ה"רע" (LDL): היום ידוע שהסתיידות עורקים ומחלות כלי דם נגרמות מחמצון כולסטרול מסוג LDL. הרשות האירופאית לבטיחות מזון, אישרה את הטענה ששמן זית מגן מפני התחמצנות LDL. הטענה נבדקה ואוששה במחקר: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22440854
  3. שמן זית – אחד הרכיבים בטיפולים לא תרופתיים בדיכאון. מסמך שפורסם על ידי המחלקה לפסיכיאטריה ופסיכותרפיה בבית החולים האוניברסיטאי בבזל, שוויץ.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23735822
  4. שיפור במדדים קוגניטיביים ובזכרון בקרב צרכני שמן זית: במחקר שנערך בספרד במשך 6.5 שנים וכלל 285 משתתפים נמצא שיפור במדדים קוגניטיביים ובזיכרון בקרב מקבלי תוספת של שמן "כתית מעולה", לעומת קבוצת הביקורת.
    מקור:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23732551
  5. תזונה נכונה ושמן זית מגינים על עור הפנים מפני נזקי חשיפה מוגזמת לשמש: המחקר שהתקיים בצרפת ופורסם בספטמבר 2012, נמשך שנתיים וחצי והשתתפו בו 2,900 גברים ונשים.
    מקור:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22970231
  6. שמן זית מגן על הכבד מפני עקה חימצונית: מחקר שנערך בתוניסיה ובסעודיה עם חולדות.
    מקור:
    http://www.sciencedaily.com/releases/2010/10/101029075759.htm

כאמור, קיימים עוד מאות ואלפי מחקרים דומים וכן, אני מודע לבעיתיות של קיום מחקרים סותרים ולטענה של חלק משוחרי הבריאות הטבעית ש"כל המחקרים ממומנים על ידי" היצרנים / המחלבות / יצרני התרופות וכד'. בעיני ההכרזה הזאת היא מטופשת, מעידה על בורות ומטילה דופי בעשרות אלפי חוקרים חרוצים, ישרים ואמינים, העושים מלאכתם נאמנה.

לא קראתי את כל אלפי המחקרים שפורסמו, אבל בעשרות המחקרים שכן קראתי לא מצאתי אפילו אחד התומך באמור בסרטון.

לסיכום, שמן הזית, (כתית מעולה מכבישה קרה, רצוי מגידול אורגני) תורם רבות לשיפור הבריאות והדבר אושש במספר רב של מחקרים. סגולותיו נובעות בעיקר מהיותו עשיר בחומצת שומן חד בלתי רוויה ומתכולה גבוהה של נוגדי חמצון.

לדעתי הסרטון שהופץ הוא לא רציני, מבולבל ומבלבל. לא ברור לי מדוע בחרו האנשים המכובדים המופיעים בו להיטפל דווקא לשמן הזית כשיש בתזונה המערבית כל כך הרבה סוגי שמנים רעים ומזיקים (שומן רווי, טרנס, שמן מזוכך, מזון מטוגן) ומזונות המוצפים בהם (מרגרינה, רטבים ומטבלים, חטיפים מלוחים ומתוקים, מאפים וסלטים תעשייתיים, תערובות לבישול מהיר, תערובות לבישול מהיר, מזון מהיר, אוכל מוכן קפוא ועוד).

מחלות לב וכלי דם, סרטן מחלות מפרקים ועוד נגרמות מהתזונה המערבית הדלה בירקות ובפירות ועשירה בפחמימות ריקות, שומנים רוויים, כימיקלים ועוד ולא מצריכת שמן זית. ובעניין זה, אשמח לראות מחקר רציני אחד השולל שימוש בשמן זית.

לצערי "ניפוץ מיתוסים" ואימוץ "תיאוריות קונספירציה" הינן תופעות נפוצות גם בקרב "גורואים" של תזונה טבעית ובריאות טבעית. המטרה העיקרית – קידום השיטה התזונתית בה הם דוגלים. בעיני יש טעם לפגם בקידום שיטה תזונתית באמצעות פסילת שיטה אחרת, או מוצר תזונה כזה או אחר.

הערה לסיום – אחסון נכון של שמן זית: ארבעת אויבי השמן הם: אוויר, חום, חמצן וזמן. לכן, מומלץ לאחסן שמן זית בכלי מזכוכית כהה או מנירוסטה ולא במיכלי פח, או פלסטיק (השמן סופח כימיקלים מזיקים). הבקבוק יאוחסן במקום קריר, יבש וחשוך. שמן שלא נוצל במשך 60-90 יום יש לזרוק לפח, או להשתמש בו כשמן סיכה לאביזרים שונים. שמן ישן מאבד את תכונותיו המבריאות, הוא מתעפש, מתקלקל ועלול להזיק.


*****************************************************************
 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד
.

 


בחזרה לעמוד מאמרים

No Comments

Post A Comment