בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר איזון יתר לחץ דם – ההיבט התזונתי ועוד

מאת צביקה קורן- תזונאי ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

יתר לחץ דם הינה מחלה שקטה שבדרך כלל לא מלווה בסימנים מיוחדים, עד שמופיעות בעיות בלב, במוח, בכליות, בעיניים, בגפיים ועוד. המחלה נפוצה בחברות השפע בעולם המערבי. יתר לחץ הדם נקבע כאשר במדידה מתקבלים ערכים שמעל 140/90 באופן קבוע. 

סימנים המופעים בדרך כלל עם עליית לחץ הדם הם כאב ראש, דופק מהיר, הרגשה כללית ירודה, בחילה, עייפות, אודם בפנים וסחרחורות.
ברוב המקרים הסיבה המדויקת אינה ידועה, אך נמצא קשר לאורח החיים המודרני – תזונה לקויה, סביבה לוחצת, חוסר פעילות גופנית, עודף משקל ועישון. בנוסף, נמצא קשר למתכות כבדות (עופרת במי השתייה, קדמיום בעשן הסיגריות והמכוניות, כספית בסתימות שנשחקו או נשברו, אלומיניום בסירי בישול וב"נייר כסף"  ועוד).

בעבר אנשים נהגו לצרוך מזונות טבעיים (פירות, ירקות, אגוזים, זרעים, דגנים וקטניות) והמעיטו באכילת מזונות מהחי. כיום, בעידן המודרני רוב המזונות שאנו צורכים מעובדים ומתועשים (מזון מהיר, אבקות מרק ממרחים, "סלטים", מאפים, חטיפים, ממתקים ועוד) הארוזים בשקיות ובקופסאות. מזונות אלה עשירים בנתרן (מלח) ובשומנים מוקשים, עניים בסיבים תזונתיים וחסרים רכיבים תזונתיים חיוניים. כאשר עורקי הגוף חשופים לרמות גבוהות של נתרן, שומנים רוויים וכולסטרול מחומצן, נוצרת חסימה הדרגתית המכונה גם טרשת עורקים. היצרות העורקים מביאה, בין השאר, ליתר לחץ דם.

המחלה מטופלת בדרך כלל באמצעות תרופות המאזנות את לחץ הדם, אך ללא טיפול בשורש הבעיה, עולה עם הזמן הצורך בהגדלת המינון. הכנסת שינויים בתזונה ובאורח החיים עשויה למנוע סיבוכי המחלה, להקטין את התלות בתרופות ולמנוע את הצורך בהגדלת המינון.

חשוב להדגיש, כי התעלמות מהבעיה ואי טיפול בה (בתרופות, ובטיפולים טבעיים) תוביל לפגיעה בכלי הדם, בלב, למחלות לב, לנזק לכליות ולעיניים ואף למוות מסיבוכי המחלה.

הטיפול הטבעי
הטיפול הטבעי ביתר לחץ דם כולל הכנסת שינויים בתזונה, שימוש בתוספים ובצמחי מרפא, ביצוע פעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון, איזון המשקל וטיפול במתחים.

תיקונים בתזונה

•    הכנסת ירקות ירוקים ועליים לתפריט, למשל, תרד, פטרוזיליה, רוקט, עלי סלק, כוסברה, סלרי, כרוב. ירקות אלה עשירים במינרלים וביניהם אשלגן ומסייעים בהוצאת עודפי הנתרן מהגוף באמצעות השתן.

•    הוצאת את רוב המזונות המתועשים והמעובדים, העשירים בנתרן ובשומנים מוקשים מהתפריט.

•    הפחתת צריכת מזונות העשירים בנתרן – עודף נתרן קשור בעליית לחץ הדם.

•    הפחתת צריכה של סוכרים פשוטים.

•    הימנעות מעישון ומאלכוהול.

•    הגבלת צריכה של משקאות מעוררים (קפה, תה, משקאות אנרגיה).

•   אכילת מזון עשיר בסיבים תזונתיים.

•שתיית מיצי ירקות (גזר, סלרי, מלפפון, קישוא, סלק, פטרוזיליה) ומיץ עשב חיטה.

•  שתיית חליטת צמחים או טינקטורה מחמישה מהחומרים הבאים: זית, עוזרר, גפן, תלתן אדום, פסיפלורה, סרפד, אכיליאה, ורבנה רפואית, מליסה, שומר, אניס, קמומיל, נענע.

•    תבלינים מומלצים: קימל, אניס, שומר, סלרי, פטרוזיליה, שום, בצל.  לשום, בצל ופטרוזיליה מיוחסות תכונות של ויסות לחץ הדם.

• זרעי פשתן טחונים – 1-2 כפיות מועילות לויסות לחץ הדם והורדת השומנים בדם.

השלמות תזונתיות

ניתן להשתמש בתוספים ובצמחי מרפא כטיפול תומך ומשלים להורדת יתר לחץ הדם. חשוב להתייעץ בנושא זה עם איש מקצוע המכיר את התרופות שאותן נוטל המטופל ויודע מהן ההתנגשויות העלולות להיווצר ביניהן לבין תוספים או צמחי מרפא להורדת לחץ הדם.

אורח חיים

•    שמירה על משקל תקין.

•    ביצוע פעילות גופנית סדירה 30 – 60 דקות ביום: הליכה נמרצת, אופנים, שחיה, יוגה או טאי-צ'י.

•    לבצע צום מיצי ירקות 2-4 ימים פעמיים בשנה למשך 3-4 ימים.

•    להקפיד על שינה ומנוחה, להימנע ממתחים, לתרגל הרפיה, הדמיה, או מדיטציה.

•    לטבול באמבטיה עם שמן מרגיע (לבנדר, לימון, מליסה).

•    לבצע תרגילי נשימה, לטייל בטבע, לבחור תחביב, לאמץ חית מחמד.

•    להימנע (ככול שניתן) מסרטי מתח, אימה ואלימות, מוזיקה סוערת ורועשת, ספורט תחרותי, עייפות יתר, קונפליקטים (בעבודה, בכביש, במשפחה).

הערה ואזהרה: הטיפול הטבעי מיועד לטיפול ביתר לחץ דם גבולי-גבוה. במצבים של יתר לחץ דם בינוני וגבוה, יש לשקול בנוסף גם טיפול תרופתי, בתאום עם הרופא המטפל. בכל מקרה, אין להפסיק טיפול תרופתי קיים ללא קבלת אישור מהרופא המטפל.

לסיכום, ניתן לטפל ביתר לחץ דם גבולי-גבוה על ידי הכנסת שינויים בתזונה ובאורח החיים. כדאי לפנות לייעוץ מקצועי ולבנות יחד עם המטפל תוכנית אישית של תזונה, פעילות גופנית והפגת מתחים, תוך התחשבות במצב הבריאותי, הנפשי והכלכלי ובאופן שניתן יהיה להתמיד בה לאורך זמן.

*****************************************************************
 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.


בחזרה לעמוד מאמרים

No Comments

Post A Comment