בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר קו-אנזים Q10 – תוסף חשוב ולא מוכר

מאת צביקה קורן- תזונאי ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

קו-אנזים Q-10 הוא רכיב תזונתי דמוי-ויטמין אשר בודד לראשונה ב 1957, אבל רק בשנים האחרונות החלה התעניינות רבה בו מצד חוקרים העוסקים בחקר מחלות-לב, האטת תהליכי הזדקנות, סרטן, השמנת-יתר ומחלות אחרות.
קו אנזים Q10 הוא חומר דמוי ויטמין מסיס בשומן, הנמצא בעיקר בדגים, בשר, איברים פנימיים (כבד, כליות  ולב), אך גם בתרד, ברוקולי ואגוזים. הוא מצוי בכל תא בגוף ומעורב בייצור אנרגיה בתאים, בעיקר בכליות, בשרירים ובשריר הלב. עד גיל 30-35 הגוף מייצרQ10 בעצמו, אך עם הגיל פוחת ייצורו בהדרגה ובנוסף מאבד המזון שאנו צורכים את רמות קו-אנזים Q-10 שבו בתהליכי העיבוד והאחסון.


הצריכה היומית הממוצעת
של קו-אנזים Q-10 מן המזון היא 2 עד 5 מ"ג, אולם צריכה זו, שמקורה בתזונה אינה מספקת לשם יצירת השפעה רפואית משמעותית, במיוחד במצבים כמו: יתר לחץ דם, מחלות לב, פגיעה במערכת החיסון, כיבי קיבה, דלקת חניכיים ומחלת מסב השן.


שימושים עיקריים (מגובה במחקרים):

  1. חיזוק המערכת החיסונית – 10Q הינו נוגד חמצון רב עוצמה ובעל פעילות אנטי סרטנית.
  2. תמיכה בלב ובכלי הדם: הגנה וחיזוק שריר הלב, שיפור זרימת הדם, שפור תפוקת הלב (לבעלי בעיות בספיקת הלב), שיפור אספקת חמצן לשריר הלב, הורדת לחץ דם, עיכוב תהליכי חמצון שונים כולל כולסטרול ומרכיביו. הקטנת נזק לאנדותל (הדופן הפנימית של כלי הדם) אצל חולי סוכרת הנוטלים סטטינים, הקטנת סכנה לדום לב.

 

  1. תמיכה בעוסקים בספורט: שיפור ביצועים ספורטיביים, התאוששות מהירה לאחר פעילות נמרצת, מניעת עייפות ומניעת נזק לשרירים.
  2. הפחתת כאבי שרירים – מפעילות גופנית נמרצת, או מסיבות אחרות.
  3. האצת התחדשות תאים ורקמות.
  4. האטת תהליך ההזדקנות, הקטנת עקה חמצונית – oxidation stress (נמצא במחקר בעכברי מעבדה).
  5. מניעת דלקות חניכיים.
  6. שיפור מערכת הרבייה הגברית (שיפור תנועתיות תאי הזרע ומספרם).
  7. מניעת מיגרנה, הפחתה במספר ההתקפים והקלה במהלך ההתקף (3 מחקרים קטנים).
  8. עשוי למנוע רעלת הריון.
  9. ל Q-10 תפקיד מרכזי בטיפול ובמניעת מחלות תלויות-גיל כגון טרשת העורקים, מחלות-לב, אלצהיימר, פרקינסון, יתר-לחץ-דם, סוכרת, והפרעות נוירולוגיות שונות.

 

למי כדאי לקחת תוסף?

  1.     לאנשים מבוגרים ומזדקנים – עם תהליך ההזדקנות והתקדמות הגיל, חלה ירידה בייצור העצמי של Q-10 .
  2. למצבי עייפות וחוסר אנרגיה, אורח חיים מאומץ, עומס עבודה ולחץ יומיומי הדורשים רמות גבוהות של אנרגיה.
  3. לבעלי כולסטרול גבוה המשתמשים בתרופות ממשפחת הסטטינים להורדת רמות הכולסטרול.

.4     לחולים במחלת לב וכלי דם –  Q10 יעיל לתמיכה ושיפור תפקודי הלב. נוסף על תפקידו כ"ספק אנרגיה" יש לו תפקיד חשוב נוסף כנוגד חמצון, המנטרל רדיקלים חופשיים, שהם חומרים מזיקים העלולים לקדם את הרובד הטרשתי בכלי הדם. הוא מועיל לאחר התקף לב, יתר לחץ דם, הפרעות בקצב הלב, ירידה בספיקת הלב.

 

  1. לעוסקים בפעילות גופנית קבועה.  Q10 תורם לשיפור בכושר הגופני ולהפחתת הרגשת התשישות לאחר המאמץ. .
  2. לסובלים ממחלת חניכיים. רקמת החניכיים, המתחדשת כל הזמן, זקוקה לריכוז גבוהשל הקואנזים.

 

כמה לקחת ?

כתוסף מזון המינון המומלץ נע בין 60 ל 300 מ"ג. מאחר שמאגר ה-Q10 בגוף יורד עם התקדמות הגיל, יש ליטול לפחות 60 מ"ג ליום. כאמור, במצבים מסוימים יש צורך בכמות גדולה יותר. חשוב להתייעץ בנושא זה עם הרופא המטפל או מטפל מוסמך.

חשוב לדעת ש Q10 הינו מסיס בשומן, לכן הגוף יכול לספוג אותו טוב יותר בצרוף מאכלים המכילים שומן.

לקריאת מאמר נרחב יותר היכנסו לקישור:

http://www.zom.co.il/pages.aspx?pageId=119


*****************************************************************
 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.

 


בחזרה לעמוד מאמרים

No Comments

Post A Comment