בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר שמן קוקוס – נס השומן הרווי

מאת צביקה קורן- ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.
בשנים האחרונות הפך שמן הקוקוס מאויב העם ללהיט בקרב שוחרי הבריאות הטבעית, למרות שרבים בממסד הרפואי והתזונתי ובקרב הציבור הרחב עדיין סבורים ששמן קוקוס מזיק ואסור לאכילה עקב היותו עשיר בשומן רווי.

אכן, באגוז הקוקוס יש חומצות שומן רוויות, אך הן בינוניות שרשרת (MCT- medium chain triglycerides), כך שהגוף משתמש בהן במהירות כמקור אנרגיה ולא נוטה לאגור אותן ברקומות השומן. הגוף משתמש בחומצות השומן של שמן הקוקוס כבפחמימות, אך ללא הפרשת אינסולין מהלבלב. בנוסף, לשמן הקוקוס יתרונות בריאותיים נוספים בחיזוק מערכת הלב וכלי הדם, הפחתת שומן בטני, תמיכה במערכת החיסון, איזון משקל וקצב חילוף החומרים, שמירה על עור בריא, תמיכה בבלוטת התריס ועוד.

חומצות שומן בינוניות שרשרת נספגות במעי, מובלות ישירות לכבד והופכות מיידית לאנרגיה. הן נספגות בצורה שונה מחומצות ארוכות שרשרת (שומן רווי מבעלי חיים), בצורה יעילה יותר והן בעלות ערך קלורי נמוך יותר (8.3 ק"ק לעומת 9 ק"ק לגרם שומן).

השמן היה ועדיין נמצא בשימוש נרחב ברפואה ההודית (איורוודה). על פי הגישה האיורוודית, שמן מאגוז הקוקוס, מזין את הגוף ומגביר את כוחו. השמן הוערך גם הודות לתכונותיו האנטי מיקרוביאליות, נודע כמעודד צמיחת שיער ושימש להגנה על העור מפני זיהומים ויראליים.

כיום, יש שפע מחקרים המאששים זאת ותועלות בריאותיות נוספות של השמן. מן המחקרים עולה, כי חומצות השומן המצויות בשמן קוקוס ובשמן דקלים, הזהות בהרכבן לחלב אם, מעניקות להם סגולות ריפוי ייחודיות, ללא רעילות או תופעת לוואי כלשהן.

המרכיב העיקרי של השומן בשמן קוקוס היא החומצה הלאורית, חומצת שומן בינוניות שרשרת (נדירה בטבע), המעלה רמות הכולסטרול הטוב (HDL) ומקטינה רמות הכולסטרול הרע, מבלי להשפיע לרעה על היחס ביניהם.
החומצה הלאורית היא אנטי חיידקית, אנטי ויראלית ואנטי פרזיטית. חומצה זו מצויה כאמור גם בחלב אם והיא מחזקת את מערכת החיסון של היילוד. בשמן הקוקוס יש גם חומצה קפרילית, שהיא אנטי פטרייתית ואנטי חיידקית ונמצא כמועילה מאד לבריאות מערכת העיכול ולמניעת שגשוג פטריית הקנדידה.
בנוסף, שמן הקוקוס נמצא יעיל לטיפול במצבים הבאים: אקנה, עששת, כיבים, הגדלה שפירה של הערמונית, הרפס גניטאלי, הפטיטיס C, איידס, חילוף חומרים איטי ולסובלים מפטריות או מהחיידק הליקובקטר פילורי ועוד.

עוד על "שמנים טובים ושמנים רעים" תוכלו לקרוא במבזק חודש דצמבר 2010 בקישור הבא:https://www.zom.co.il/pages.aspx?pageId=134

 

שימושים תזונתיים

•    אפשר לצרוך שמן קוקוס טבעי, לא מחומם, מגידול אורגני. כדאי להתחיל עם רבע כפית, כמה פעמים ביום ובהדרגה להגיע ל 1-3 כפיות ביום.

•    אפשר להוסיף לסלט.

•    אפשר להשתמש בשמן לגרנולה ביתית, לאפיית עוגות ועוגיות, לפשטידות, להקפצת ירקות או לשימון ירקות בגריל או בתנור.

•    אפשר להשתמש בשמן קוקוס כתוספת לפופקורן במקום חמאה או מרגרינה. השמן מדגיש את המתיקות של גרעיני התירס, תוך הוספת טעם שומני עשיר.

•    אפשר לקחת כתוסף לספורטאים

מחקרים ושימושים רפואיים

באתר ייעודי לחקר הקוקוס – ""coconutresearchcenter (לא אתר מסחרי!) – מצאתי הפניות למאות מחקרים ועבודות המציגים את היתרונות הבריאותיים של פרי הקוקוס ושמן הקוקוס.

להלן כמה דוגמאות (בלחיצה על הקישור אפשר לראות את רשימת המחקרים):

1.    אנטי חיידקי ואנטי-ויראלי (Antimicrobial Effects): באתר האמור מוזכרים 18 מחקרים שונים שנעשו בעשרים השנים האחרונות ומצאו יעילות הטיפול בשמן בחיידקי דלקת ריאות, הליקובקטור פילורי, פטריית קנדידה, רובד חיידקים בשיניים (פלאק), חיידקים נפוצים אחרים ווירוסים.

2.    בריאות הלב וכלי הדם (Cardiovascular Health): קיימים מעל 40 מחקרים משנת 1960 ועד 2009 המציגים את התועלת של שמן הקוקוס לבריאות הלב וכלי הדם.

3.    סרטן (Cancer): מספר מחקרים מצאו תועלת בניטרול חומרים מסרטנים אצל ילדים, במערכת העיכול וטיפול בסרטן השד.

4.    סוכרת (Diabetes): : השפעה טובה בשיפור הרגישות לאינסולין, הפחתת תנגודת לאינסולין (הגורמת לסוכרת מבוגרים) ושיפור חילוף החומרים של הגלוקוז.

5.    עיכול וספיגה ( Digestion and Nutrient Absorption) – לאנשים הסובלים מקשיים בעיכול שומנים, מסייע לחולים המאבדים ממשקלם והמתקשים בפירוק שומנים בשל חוסר אנזימי עיכול.

6.    אפילפסיה, אלצהיימר והפרעות נאורולוגיות (עיצביות) Epilepsy, Alzheimer’s, and other Neurological Disorders – השפעה חיובית של תוצרי הלוואי של פירוק השומנים (גופי קטון) על מחלת האלצהיימר. הוצג בכנס מקצועי בנושא.

7.    חולים מאושפזים Hospital Patient Care/Enteral and Parenteral
Nutrition

8.    חילוף חומרים (Metabolism/Energy ) –  במחקרים שונים שבוצעו בבע"ח ובבני אדם, נמצא כי המרת ח. שומן ארוכות שרשרת בח. שומן בינוניות שרשרת (MCT), הביאה לידי ירידה במשקל, הפחתת בכמות השומן ששוקע ברקמות. שמן קוקוס עשוי להגביר את המטבוליזם (תרמוגנסיס). ח.בינוניות שרשרת, מעבירות את המטבוליזם של הגוף להילוך גבוה יותר כך שהגוף שורף יותר קלוריות, וזו אחת הסיבות שהוא מסייע בירידה במשקל.

9.    איזון ובקרת משקל (  Weight Management) – על אף הפרדוקס שבעניין, ישנן ראיות לכך שחומצות שומן בינוניות (MCT) מסייעת בשריפת שומנים. נמצא כי MCT, מגביר את הוצאת האנרגיה ועשוי לסייע בשמירה על המשקל כאשר נכלל בתזונה כתחליף לחומצות שומן ארוכות שרשרת. בנוסף, מסלול הספיגה שלו שונה. חוקרים ותזונאים טוענים, כי המרת השמנים הצמחיים הכלולים בתפריט שלנו בשמן קוקוס, תסייע  באיזון המשקל. השימוש בשמנים צמחיים (כמו שמן סויה ושומני טרנס) גורם לעלייה במשקל לא רק בשל הערך הקלורי, אלא גם בשל השפעתם המזיקה על בלוטת המגן.

10.    איידס, מחלות כבד ובעיות בריאות אחרות (HIV/AIDS, Liver Disease, and Other Health Concerns).

11.    תסמונת התשישות הכרונית (CFS): תסמונת התשישות הכרונית מאופיינת בהתפרצות פתאומית של עייפות קיצונית, תכופות, בעקבות מחלה זיהומית. הגורם המדויק למחלה אינו ידוע וטרם נקבעה בדיקה אחידה לאבחונה. כתוצאה מכך, טרם נמצאה תרופה. יש הסבורים כי שמן קוקוס עשוי לתת מענה  הולם לתסמונת התשישות הכרונית. ח. השומן בשמן הקוקוס מסוגלות למגר את נגיף ההרפס, EBV, המהווים גורם ראשי למחלה. חומצות אלה מחסלות אורגיניזמים ומזהמים אחרים, העלולים לגרום לתסמונת.

מקורות:

  • מאמר: מנפלאות שמן הקוקוס, דר איילה בן אלישע,N.D

עדכון מפברואר 2012:


לאחרונה קיבלתי מחנה ארד קישור לסרטון מעניין בנושא של רשת CBN
 (למביני אנגלית)

באתר הרשת תוכלו לקרוא מאמר בנושא

 

*************************************************** \ שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף  התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×