בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר פיטוכימיקלים ונוגדי חימצון

מאת: אולגה רז – תזונאית קלינית
.

הקדמה

בעבר חשבנו על קלוריות, חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים  שבמזון כעל הדברים היחידים שהמזון מספק, כיום אנו יודעים שבנוסף מספק לנו המזון גם חומרים נוספים, חשובים לא פחות, שקיומם לא היה ידוע עד לפני מספר שנים. חומרים אלה קבלו את השם פיטוכימיקלים (פיטו צמח). כמו שהויטמינים האחרונים התגלו בחצי הראשון של המאה ה- 20, כך הפיטוכימיקלים הם העתיד של המאה ה-21. פיטוכימיקלים משמשים כצבעים, חומרי טעם וריח בצמחים שונים. הם בעלי פעילות ביולוגית משמעותית המשפיעה על בריאות האדם. פיטוכימיקלים רבים פועלים כאנטיאוקסידנטים, אחרים מסוגלים לדכא תהליכיםמזיקים בתאי הגוף, למנוע ריבוי תאים סרטניים ועוד.

 

קרוטנואידים

לקבוצה זאת שייכים חומרים המשמשים צבעים (פיגמנטים) כתומים בצמחים שונים. אחד מקבוצה זו הוא בטא קרוטן (פרו ויטמין(A  האנטיאוקסידנט הידוע. פחות ידועה העובדה שקיימים כ- 600 קרוטנואידים שונים, שחלקם הגדול בעלי פעילות ביולוגית.

 

ליקופן

פיגמנט אדום הפועל כאנטיאוקסידנט. נמצא בעגבניות, אשכוליות אדומות, אבטיח. המקור הטוב ביותר – עגבניות המבושלות או המטוגנות עם מעט שמן, קטשופ ורוטבי עגבניות. מחקרים הראו קשר בין צריכת ליקופן לבין ירידה בשכיחות מחלות לב וסוגי סרטן.

 

קרוטנואידים אחרים, בעלי השפעה אנטי סרטנית:

v                  לוטאין ( הנמצא בירקות  ירוקים כהים ובתפו"א)

v                  בטא-כריפטוקסנטין (במנגו)

v                  קפסנטין (בפלפל אדום)

v                  פיטאן (בסוגי דלעת),

v                  קנטאקסנטין (בפטריות)

 

ביופלבונואידים

לקבוצה זו שייכים כ- 6000 חומרים בעלי מבנה כימי דומה. בעבר קראו לקבוצה זו ויטמין P. כיום ברור שאין לחומרים אלה פעילות ויטמינית. פלבונואידים נמצאים בדרך כלל בפירות וירקות מתוקים, משום שהסוכר עוזר כנראה בספיגתם במערכת העיכול. דוגמאות של פלבונואידים: רוטין וטקסיפולין הנמצאים בפרי הדר, חומצה אלגית – בתותים למיניהם (תות שדה, דובדבנים, אוכמניות, ענבים שחורים). חומרים אלה מסוגלים כנראה לעכב פעילות המעודדת חלוקת תאי סרטן.

תת-קבוצה של פלבונאידים פלבונים מיוצגת על-ידי קוורצטין, שנחקר בשנים האחרונות ונחשב כאנטיאוקסידנט יעיל ביותר המסוגל להוריד את  השכיחות של מחלת הלב וסוגי סרטן. כמו כן הוא יכול לעזור במניעת קטרקט  ואף התגלה כבעל יכולת להקל על אלרגיה לאבק. קוורצטין נמצא בתה שחור, יין  אדום, בצל, עגבניות, תפוחים, תפו"א, ענבים ועוד.

תה ירוק מכיל פלבון אחר קטכין המשפיע בצורה חיובית על שלמות כלי הדם וזרימת  הדם.

 

גלוקוזינולטים

חומרים אלה נמצאים בירקות ממשפחת מצליבים, כמו כרוב, ברוקולי, כרוב ניצנים וכדומה ובירקות ירוקים, כמו נבטים וחסה. חומרים אלה מתגלים כבעלי השפעה אנטי סרטנית חזקה, הן על ידי החיזוק של המערכת החיסונית והן על ידי דיכוי גדילה של התאים הטרום סרטניים.

 

אורגנוסולפידים

חומרים מסוג זה נמצאים בשום ובבצל. נראה שהם מסוגלים להשתתף בשיפור הגנת הגוף בפני מחלת סרטן, בהורדת ה- LDL-הכולסטרול ה"רע", במניעת היווצרות  קרישי דם, בשיפור לחץ הדם ועוד. אליצין החומר הפעיל בשום ידוע ברפואה העממית כאנטיביוטיקה הטבעית. ברור שאין זה אומר ששום מחליף תרופות  אנטיביוטיות כשיש צורך ליטול אותן.

 

פיטואסטרוגנים

קבוצה של פיטוכימיקליים הדומים במבנה הכימי להורמון אסטרוגן. בין פעילותיו של אסטרוגן – הגנה בפני מחלת לב ואוסטאופורוזיס (שבירות העצם).  בגיל המעבר, כאשר גוף האישה מפסיק לייצר את האסטרוגן, עולה סיכון של האישה לחלות במחלות לב ואוסטאופורוזיס במידה ניכרת.  במחקרים שנעשו ביפן התברר שלנשים יפניות שכיחות נמוכה לחלות במחלת סרטן שד מאשר אצל נשים מערביות. כמו כן נשים יפניות סובלות פחות מתופעות של גיל המעבר. בעקבות גילוים אלה התברר שאחת הסיבות צריכה גבוהה של  פיטואסטרוגנים על ידי הנשים ביפן.

פיטואסטרוגנים הם בעלי פעילות אסטרוגנית נמוכה, הם נקשרים לאותם הקולטנים להם נקשר האסטרוגן. הם מסוגלים להפחית תופעות גיל המעבר, כמו גלי חום, אי שליטה במתן שתן, להוריד סיכון לחלות במחלת לב, אוסטאופורוזיס וסרטן שד וסרטן פרוסטטה  בגברים.

פיטואסטרוגנים נמצאים בעיקר במוצרי סויה וזמינים במיוחד במוצרי סויה מותססים, כמו טופו או מיסו. כמו כן נמצאים הפיטואסטרוגנים בגרעיני פשתן, חיטה מלאה ותותים למניהם. פיטואסטרוגנים משמשים גם כאנטיאוקסידנטים.

 

לימונינים קבוצה נוספת של פיטוכימיקליים הנמצאת בשמנים ובקליפות של פירות הדר, הידועה כנלחמת בסרטן השד.

 

פיטוכימיקליים נוספים

  • ברומלין: נמצא באננס, עוזר בתהליכי עיכול ומסוגל כנראה "לנקות" את כלי הדם;
  • פפאין: נמצא בפפיה, מסוגל לשפר את תהליכי העיכול וידוע כמשכך כאבים;
  • קפסאיצין: נמצא בצ'ילי ומשמש כאנטיאוקסידנט, משכך כאבים, אנטידלקתי ומסוגל להוריד את כולסטרול ה"רע".
  • רסברטרול: נמצא ביין אדום ובמיץ ענבים, כנראה עוזר למניעת מחלת לב.

 

ישנם חומרים רבים נוספים שעם הזמן נדע יותר על התכונות שלהם. ידע זה על פיטוכימיקלים מחזק את ההמלצה לצרוך ירקות ופירות. הוא גם מחזק את הדעה שכדי לקבל תועלת מרבית עדיף לאכול מזון כפי שהוא, ואילו תוספי מזון מספקים לנו רק חלק קטן ממגוון החומרים הנמצאים בתוך המזון

************************************************************
להרשמה לצום מיצים, להזמנת הרצאה, ליעוץ אישי בתזונה טבעית, לשיעור יוגה פרטי, לטיפול שיאצו:

054-4258544, 03-5340487

או במייל:
 zvikk2@bezeqint.net

 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף  התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.

 


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×