בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר טיפול טבעי בצרבת

מאת צביקה קורן- תזונאי ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

תפקיד החומצה בקיבה להשמיד חיידקים וגורמי זיהום אחרים שהגיעו עם המזון ולהתחיל בעיכול החלבונים במזון.

צרבת היא תופעה שכיחה. מצב זה מאופיין על ידי תחושת צריבה באזור החזה ורום הבטן ומכאן השם "צרבת".

צרבת יכולה להיגרם מכמה סיבות וביניהן : תזונה לא נכונה, עודף משקל, עישון, שוקולד, מזון מטוגן, אלכוהול, קפה, משקאות מוגזים, תפקוד לקוי של שסתום השוער (הנמצא בין הושט לקיבה ואמור למנוע חזרת מזון, חומצה ומיצי קיבה לכיוון הוושט), במצבים של בקע סרעפתי, הגורם ל"החזר ושתי" (רפלוקס), בהריון, תרופות שונות (אספירין,נוגדות דלקת), או כתוצאה מההפרשה עודפת של חומצה או מתת חומציות של הקיבה.

הרקמה הפנימית של הוושט לא בנויה לעמוד בפני חומצת הקיבה החזקה. עליית מזון לוושט מגרה את האזור וגורמת לתחושה צרבת אופיינית. לאורך זמן עלול להיגרם נזק בלתי הפיך בצורת כיבים או סרטן הוושט (אין ח"ח..).

חשוב לטפל בגורם ולא בסימפטום!

צריכת מזון טבעי ואיכותי, הימנעות ממזון "זבל" ומזון חומצי והקפדה על כללים בסיסיים לאכילה נכונה ימנעו מצבים של צרבת. אבל גם אם היא כבר מופיעה, חשוב להימנע ככל שניתן מ"סותרי חומצה" ונוגדי צרבת למיניהם (במיוחד במקרים של תת חומציות) ולנסות לטפל בבעיה באמצעות תזונה נכונה וב"תרופות טבעיות".

סותרי חומצה מעלימים את הסימפטום, אבל לא פותרים את הבעיה מהשורש. הם מפריעים לגוף לעכל ביעילות את המזון, משבשים את פעילות אנזימי העיכול של הלבלב, כמו גם את אברי העיכול האחרים ומונעים ספיגה של ויטמינים ומינרלים חיוניים. עלולים לגרום לדלקת ריאות, אובדן סידן, ריבוי חיידקים במערכת העיכול (חוסר בחומצה).
 
להלן כמה טיפים לטיפול בצרבת ולמניעתה:

א.    "לכבות את האש"

1. לשתות כוס מים קרים באטיות ובגמיעות קטנות.

2. למצוץ שתי קוביות קרח.

3. לאכול 5- 10 שקדים קלופים שהושרו כמה שעות במים (לא רותחים !).

4. להשרות פתיתים גסים של שיבולת שועל ולשתות את המים.

5. לשתות כוס מיץ ירקות ירוק המורכב מקישוא, מלפפון, גבעול סלרי ופטרוזיליה.

6. לאכול כמה קרקרים או צנימים, או פופ קורן נקי.

7. לאכול מזונות בסיסיים כמו מלפפון, חסה, אבטיח, בננה.

8. לשתות תה שומר עם קמומיל – לא חם.

ב.    מניעה:

1. להימנע ממזונות מעוררי צרבת כמו: קפה עם עוגה, מזון מטוגן ושומני, חריף ומלוח, משקאות מוגזים, אלכוהול, רטבים ומרינדות, עישון, בצל ושום.

2. להימנע מארוחות כבדות, משתייה בזמן הארוחה ומגיבוב של סוגי מזון רבים בארוחה אחת כמו: לחם עם גבינה, בשר או דגים עם צ'יפס, קינוח מתוק בסוף הארוחה.

3. לעיסה איטית ויסודית.

4. הרמת חלק עליון של הגוף אחרי האוכל.

5. להימנע מאכילה בסמוך לשינה – לפחות שעתיים.

6. לאמץ תזונה אנטי דלקתיות, הכוללת ירקות חיים ומבושלים, פירות, שקדים, אגוזים, דגנים מלאים, קיטניות, שומן איכותי (קוקוס, אבוקדו, שמן זית, תוספי אומגה 3), חלבון איכותי, צמחי מרפא כגון: כורכום, קינמון, ג'ינג'ר, ואורגנו, אצות ים, נבטים ונבטוטים.

7.  לצרוך אנזימי עיכול ופרוביוטיקה וויטמין D.

8.  לטפל במתחים ובקונפליקטים בחיים. מתח וכעס מתמשך גורם להפרשה מוגברת של חומצת קיבה ולצרבת.

במחקר קטן שנערך בבית חולים באתונה נמצא, כי כוס מים משפיעה באופן מהיר יותר מסותרי חומצה ונוגדי צרבת למיניהם. פרטים בקישור הבא:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18473176

הערות:
1.    העצה המקובלת: "שתיית כוס חלב" משפיעה לטווח קצר, עד להפרשת חומצה לעיכול חלבון החלב…

2.    צרבת מתמשכת מחייבת בירור רפואי לשלילת מצבים כמו: כיב קיבה, סרטן קיבה, בקע, מחלת לב ועוד.

***************************************************************


בחזרה לעמוד מאמרים

No Comments

Post A Comment