בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר ויטמין D – לא רק למניעת "בריחת סידן"

מאת צביקה קורן- ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

שנים האחרונות התברר, כי גם בארצנו שטופת השמש, לחלק ניכר מהאוכלוסייה רמות נמוכות של ויטמין D. במקביל פורסמו מספר רב של מחקרים המוכיחים את חשיבות הוויטמין במניעת מחלות כמו: סרטן, אנמיה, התקפי לב, אוסטיאופורוזיס ("בריחת סידן"), סוכרת, מחלות ריאה, טרשת נפוצה, מצבים נפשיים, אלצהיימר ועוד.
ויטמין D הוא חומר מוצא להורמון שיש לו שלל תפקידים בשמירת הבריאות. הוא שומר על רמת הסידן בדם על-ידי הגברת ספיגת סידן מהמזון וצמצום אובדן סידן בשתן. כאמור הוא חשוב למניעת מספר רב של מחלות אוטואימוניות וסרטן. הוא חיוני לקרישת הדם, לפעילות הלב, מערכת העצבים, לשמירת רמת האינסולין בדם, לפעילות נורמלית של השרירים, גדילת תאים וניצול  אנרגיה. הויטמין הזה חשוב במיוחד לתינוקות וילדים, למניעת רככת ולמבוגרים לשמירה על הבריאות ולמניעת  מחלות.
ויטמין D נמצא בכמות רבה בשמן כבד דגים, בביצים, בדגים ובמוצרי חלב. מרבית ויטמין Dמיוצר בעור על ידי חשיפה לשמש. ויטמין D מסיס בשמן וניתן לקבלו באמצעות תזונה הכוללת ויטמין D או חשיפה לשמש. עם זאת, אם בבדיקות מעבדה התגלו חוסרים, יש לקחת תוסף של הויטמין במינון שמעל 800 יחב"ל.
לאחרונה התפרסם במגזין LANCET ובכמה ערוצי תקשורת מחקר מסוג "מטה-אנליזה" שניתח 23 מחקרים הדנים בתועלת של תוסף ויטמיןD  לשיפור צפיפות העצם. המחקר גילה, כי רק בשישה מתוך 70 מבחנים סטטיסטיים שערכו החוקרים נמצאה תועלת משמעותית בנטילת ויטמין D, בשנים נמצא, כי הוא מזיק ובשאר נתגלתה תועלת מסוימת לצוואר הירך, אך לא לאיברים אחרים בגוף. החוקרים ממליצים לתת תוסף ויטמין D רק לאוכלוסיה בסיכון.
כל מחקר "מנפץ מיתוסים" זוכה לכותרות ולפרסום רב וכך גם המחקר הזה.

לא מצאתי במחקר האמור התייחסות לתועלות רבות אחרות של ויטמין D ולכן, אנסה בבשורות הבאות לעשות "צדק" עם הוויטמין הזה, שבעיני הוא אחד החשובים ביותר לשמירת הבריאות, מניעת מחלות וטיפול בהן.
אתחיל בכך שבספריה הלאומית לרפואה בארה"ב (NCBI) מצאתי 60,662 עבודות על ויטמיןD, מתוכן 7,133 דנות בקשר בינו לבין בריאות העצם, מניעת בריחת סידן ושברים.
להלן ממצאים שאספתי ממספר מקורות, הדנים בתועלות הבריאותיות המגוונות של ויטמין D.

  1. מתוצאות מחקר גדול, שפורסמו בכתב העת Arteriosclerosis, Thrombosis Vascular, Biology, עולה קשר ברור בין רמות נמוכות של וויטמין D  ועליה בשיעורי מחלת לב איסכמית (הפחתה באספקת דם ללב), אוטם לבבי ותמותה מוקדמת.
  2. תוסף ויטמין D עשוי להוריד את הצורך באנטיביוטיקה ואת הופעת התסמינים במטופלים עם זיהומים חוזרים במערכת הנשימה (BMJ Open).
  3.  נמצאה שכיחות מוגברת של חסר וויטמין D בילדים בעלי עודף משקל (Pediatrics)
  4.  חוקרים מהולנד מדווחים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תוספי וויטמין D עשויים להביא לשיפור בכאב לא-ספציפי ממקור שריר-שלד.
  5. נמצאו עדויות נוספות לפיהן וויטמין D עשוי להפחית את הסיכון לאוטיזם(Dermatoendocrinol) .
  6.  בכתב העת European Heart Journal מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קיים קשר הפוך ברור בין רמות וויטמיןD בדם ובין שיעורי התמותה עקב מחלות כלי דם ועקב גורמים אחרים.
  7. תוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה קשר הדוק בין רמות וויטמיןD  בשלב מוקדם במהלך ההיריון ובין משקל התינוק בלידה, היקף הראש ומדד פונדרל (המודד את רמת גדילת העובר ברחם).
  8. ממצאי מחקר מעידים על קשר בין חסר וויטמין D ובין שיעור הריונות נמוך יותר. הסיכוי להריון היה גבוה פי ארבע באלו בהם מולאו מאגרי וויטמין D, בהשוואה לנשים עם חסר של הוויטמין.
  9.   חשיפה במהלך ההיריון לזיהום אוויר עשויה לתרום להפחתת רמות וויטמיןD בצאצאים, כך עולה מתוצאות מחקר צרפתי שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism..
  10. ויטמין D יכול להאיט התפתחות סוכרת סוג 2.במחקר שנערך באוקטובר 2011 נמצא, כיתוסף ויטמין D מפחית את גורמי הסיכון לסוכרת סוג 2 על ידי שיפור התפקוד של תאים מייצרי אינסולין (במצבים של טרום סוכרת).
  11. מתוצאות מחקר שפורסם בשנת 2012 עולה קשר בין רמות נמוכות של וויטמין D ובין דיכאון.
  12. מתוצאות מחקר שפורסמו בכתב העת Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי הקפדה על רמות מספקות של וויטמיןD עשויה לספק הגנה על הריאות ולהאט את התקדמות הידרדרות התפקוד הריאתי בקשישים מעשנים.במחקר אחר שהתפרסם ב 2014 ב"לנסט" נמצא, כי תוספי ויטמין D מפחיתים התלקחויות של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).
  13. ע"פ סקירת ספרות שיטתית חדשה המתפרסמת ב- J Clin Endocrinol Metab שילוב שלויטמין D וסידן הפחיתו תמותה באוכלוסיה קשישה. לעומת זאת, ויטמין D בלבד לא נמצא מפחית תמותה.
  14. שילוב ויטמין D עם תוספי תזונה עשוי להפחית הסיכון לשברים, בעיקר באוכלוסיות במוסדות לקשישים.
  15. ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי 2013 של כתב העת Diabetes Care עולה כי במטופלים עם סכרת סוג 1 חסר חמור בויטמין D קשור באופן בלתי תלוי לתמותה מכל סיבה.
  16. על-פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בבתי החולים רמב"ם ואיכילוב, שליש מתושבי ישראל שטופת השמש סובלים ממחסור בוויטמין.D
  17. חוקרים מנורבגיה מצאו שעלייה בחשיפה לוויטמין D מפחיתה את הסיכון לסרטן הערמונית.בנוסף, מנתונים שהוצגו במאי 2015 בכנס השנתי מטעם ה-American Urological Associationעולה קשר משמעותי בין רמות נמוכות של וויטמין Dובין רמות טסטוסטרון נמוכות בגברים בריאים בגיל העמידה.
  18. מחקר באוניברסיטת קרייטון בארה"ב מצא שמתן סידן וויטמין D בתוספי תזונה מסייע למניעת סרטן בנשים אחרי גיל המעבר. במחקר אחר נמצא, כי אצל נשים לאחר גיל המעבר, החולות בסרטן שד, נמצא חסר של 35% בויטמין D.
  19. במרץ 2002 התפרסם בכתב העת'Cancer' מאמר לפיו היעדר חשיפה לקרני השמש מעלה את הסיכון לתמותה מסרטן השד ומסרטן המעי הגס.
  20. במחקר נרחב, שפורסם בכתב העת האירופי לסרטן, נמצא, כי וויטמין  D שנספג מהשמש בחשיפה מבוקרת מגן על הגוף מפני גידולים סרטניים בקיבה, במעי הגס, בכבד, בשלפוחית השתן, בלבלב, בריאות, בכליות, בשד ובערמונית.
    המחקר אסף מידע רפואי מ־13 מדינות ברחבי העולם וסיכם נתונים של יותר מ־4 מיליון חולי סרטן.
  21. מחקרים בארה"ב מצאו שמגורים באזורים שטופי שמש ועבודה במתחמים פתוחים מפחיתים ב 50%את הסיכון לתמותה מטרשת נפוצה.
  22. מחקר שפורסם ב Journal of Clinical Sleep Medicine מצא קשר בין חוסר ויטמין Dלישנוניות ועייפות במהלך היום.
  23. בסקירה של 37 מחקרים בנושא הקשר בין ויטמין D ואלצהיימר, נמצא קשר הדוק בין רמה תקינה של ויטמין D בדם לסיכון נמוך ללקות במחלה. החוקרים מדגישים את חשיבות הויטמין לבריאות המוח ולמניעת הידרדרותו.במחקר אחר נמצא, כי חוסר ויטמין D מנבא האופעת ליקוי קוגניטיבי ודמנציה. (פורסם במגזין Neurology בנובמבר 2014).לידיעה במדסקייפ

     

  24. אנשים מבוגרים ובריאים אשר נמצאו עם רמות נמוכות של 25-hydroxy ויטמין D נטו להיות עם יותר ביומרקרים הקשורים למחלה קרדיווסקולרית, פגיעה קוגניטיבית, אוסטיאופורוזיס ומצבים דלקתיים כמו טרשת נפוצה(MS) , דלקת פרקים שגרונית (RA) -כך עולה ממחקר תצפיתי שהתפרסם במרץ 2014 ב-J Clin Endocrinol Metab..ביוני 2015 התפרסם מחקר שמצא, כי תוסף ויטמין D מועיל לחולים במחלת מעיים דלקתית מסוג קרוהן. לידיעה במדסקייפ.
  25. בילדים עם רמות נמוכות של וויטמין Dבדם במהלך הילדות קיים סיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים תת-קלינית בבגרות, ללא תלות בגורמי סיכון מקובלים למחלות לב וכלי דם. כך עולה מתוצאות מחקר, שפורסמו בפברואר 2015 בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

26: במחקר שהתפרסם ביולי 2015 נמצא, כי תוספי וויטמין D יחד עם ירידה במשקל מקטינים דלקות סיסטמיות הנובעות ממחלות ממאירות וכרוניות. המידע פורסם במגזין Cancer Prevention Research. לידיעה במדסקייפ
לסיכום, במסגרת הפעולות הרבות לשמירת הבריאות ולמניעת מחלות, כדאי לוודא שיש בגופנו כמות מספקת של ויטמין D. מומלץ לבדוק לפחות פעם בשנה את רמת הויטמין.

הדרך הטובה ביותר לקבל ויטמין D היא על-ידי חשיפה מבוקרת של העור לאור השמש 2-3 פעמים בשבוע (7-10 דקות בקיץ ו 15 – 20 דקות בחורף). חשוב שהחשיפה תהיה ללא שימוש בקרם הגנה ומסנני קרינה.

מי שלא יכול להיחשף לשמש יקח תוסף של הוויטמין. אני ממליץ לקחת ויטמיןD  שאינו מכיל ממתיקים ותוספים שונים (כמו: "בטעם" דובדבן, תות וכד'…).

חוקרים מבוסטון מדווחים במאמר שפורסם בסוף 2014 בכתב העת Journal of the Academy of Nutrition And Dietetics כי ניתן לשפר משמעותית את הספיגה של וויטמין D3 שמקורו בתוספי מזון עם נטילת התוספים עם ארוחה המכילה שומנים.

המינון היומי המומלץ: בעבר המלצתי על 800 עד 2,000 יחידות בינלאומיות (IU), כיום (יולי 2015), בעקבות מידע שהתקבל ממחקרים חדשים, אני ממליץ לקחת 2,000 עד 5,000 IU. לקביעת המינון האישי, רצוי להתייעץ עם מטפל מוסמך.

 

מקורות:

  1. ידיעות שהתפרסמו באתר הרפואי e-med בשנתיים האחרונות. http://www.e-med.co.il/
  2. מאמר מקיף באתר YNET : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3465705,00.html
  1. אתר הדן בויטמין D: http://www.vitamind.co.il/prediabetes
  2. דר' מרדכי הוכברג, חוברות "תזונה פלוס".

******************************************************************

שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף  התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.


בחזרה לעמוד מאמרים

No Comments

Post A Comment