22 אפר צום מונע מתאים בריאים לפתח גידולים

מקור: The FASEB Journal, 2016

יכולת הסתגלות חילוף החומרים (מטבוליזם) התאי לזמינותם של רכיבי תזונה (נוטריינטים) הינה גורם קריטי להישרדות. הכבד משחק תפקיד מרכזי בהסתגלות להרעבה על-ידי מעבר המטבוליזם מצריכת גלוקוז וסינתזת שומנים (ליפידים) לאספקת מצעי אנרגיה דמויי גלוקוז לאורגניזם.

במחקר חדש המשותף ל- Charité's Institute of Pharmacology , University of Graz ול- German Institute of Human Nutrition in Potsdam- Rehbruecke, אשר פורסם בכתב העת The FASEB Journal, בחנו חוקרים תפקיד שטרם זוהה של הטומור- סופרסור P53 באדפטציה הפיזיולוגית בעת צום.

החוקרים מצאו כי צום מעלה את נוכחות חלבון P53 בכבד עכברים. הגברה זו מתבצעת לאחר השעתוק ומתווכת על-ידי הפטוציט אוטונומי (hepatocyte-autonomous) ועל- ידי מכניזם תלוי קינאז של חלבון המאוקטב בעזרת AMP.

ייצוב רמות ה- P53 היה דרוש לביטוי אדפטיבי של גנים המעורבים בקטבוליזם של חומצת אמינו. ואכן, מחיקה חדה של P53 בכבדים של עכברי בוגרים פגמה במאגר הגליקוגן בכבד ועודדה היווצרות סטאטוזיס. בזמן צום, עכברים ללא הגן ליצירת P53 הפכו להיפוגליקמיים והציגו ליקויים במנגנון הניצול של חומצות אמינו מהכבד בעקבות הצום.

לסיכום, החוקרים מספקים ראייה חדשה לאינטגרציה תלויית P53 של שינויים חדים במצב אנרגיית התא ובאדפטציה המטבולית לרעב. בגלל תפקידו כטומור סופרסור, לייצוב P53 על-ידי רעב עשויות להיות השלכות הן על מחלות מטבוליות והן על מחלות אונקולוגיות של הכבד.

Institute of Cell Biology, Histology and Embryology, Medical University Graz, Harrachgasse 21/7, 8010 Graz, Austria



052-5407173
×