בחזרה לעמוד מאמרים

01 אפר כללים לתזונה נכונה

כללים לתזונה נבונה

מאת: צביקה קורן – מומחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים

  1. אכול רק כאשר אתה באמת רעב: יש הבדל בין תיאבון– גירוי פסיכולוגי שמתגבר ככל שיש יותר מנות, צבעים, ריחות, צורות, לבין רעב שהוא צורך פיזיולוגי, טבעי ונורמלי.
  2. אכול פחות – לעס יותר: לעיסה יסודית מאפשרת פירוק פיזי של המזון לחלקים קטנים שיגדילו את שטח הפנים בעת המגע עם חומצת הקיבה ואנזימי העיכול. הלעיסה היא פעולת העיכול היחידה שיש לנו שליטה עליה. היא מגדילה את שטח הפנים של המזון, דבר המקל על העיכול. הרוק מרכך את המזון ומאפשר בליעה קלה והוא מתחיל את העיכול ע"י הפיכת עמילן לדו-סוכר בעזרת האנזים פתיאלין. יש ללעוס עשרות פעמים כל "ביס". ללעיסה השפעה טובה על בריאות השיניים והחניכיים.
  3. המנע מהעמסת הקיבה ואיברי העיכול: לקיבה יש קיבולת מוגבלת. העמסת יתר משבשת את תהליך העיכול, גורמת להתרחבות הקיבה, לקשיי עיכול, גזים וצרבות.
  4. אכול פירות בשלים לגמרי- פירות בוסר אינם ראויים לאכילה ומכילים חומצות וחומרים רעילים.
  5. אכול ירקות טריים בשפע (רצוי אורגניים): הירקות מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, סיבים, פיטוכימיכלים ומים טהורים. הם דלים בסוכרים ובקלוריות.
  6.   המנע מאכילת מזון שבושל זמן ממושך:  מזון מבושל מאבד חלק ניכר מהחומרים המזינים. הבישול פוגע בויטמינים והורס אותם חלקית. הוא מקטין את זמינות המינרלים ואת כמות החלבון המנוצלת בפועל. הבישול הורס את האנזימים במזון ומעמיס על המערכות המייצרות אנזימים.
  7. אכול סוגי מזון מעטים בכל ארוחה: אכילת סוגי מזון רבים מפריעה לתהליך העיכול וגורמת לאכילת כמות רבה מהצורך הטבעי של הגוף.
  8. הכן ארוחה עם צירופי מזון מתאימים: שמירה על הצירופים מאפשרת עיכול יעיל יותר של המזון והטמעתו עקב הפעילות הסותרת של המזון על פעילות האנזימים.

הצירופים העיקריים:

  •        הפרדה בין מזון חומצי לעמילני
  •        הפרדה בין חלבונים ופחמימות
  •        הפרדה בין שומנים לחלבונים
  •        יש לאכול חלבון מרוכז אחד בארוחה
  •        פירות יש לאכול בארוחות נפרדות
  •        הפרדה בין פירות מתוקים לחמוצים
  •        הפרדה בין פירות וירקות
  •        עמילנים (פחמימות) מתאימים עם ירקות
  •        חלבונים מתאימים עם ירקות או פרות חמוצים
  •        מלון ואבטיח יש לאכול כארוחה נפרדת
  1.  אכול באווירה שקטה ורגועה. מצב רוח טוב ורגוע משפר את העיכול ומונע אכילה חפוזה והפרשה מיותרת של חומצת קיבה. רצוי לאכול בחברת בני משפחה או ידידים. רצוי להימנע מאכילה בשעת כעס, דאגה, דיכאון, מחלה עם חום ודלקת.
    אכול בשעות קבועות;הימנע מאכילה בין הארוחות או בשעות מאוחרות.  המזון זקוק למשך זמן מינימלי בתחנות השונות (קיבה, תרסריון, מעיים). אכילה ללא הפסקה מינימלית מפסיקה ומשבשת את תהליך העיכול ומכבידה על אברי העיכול. בשעות הערב המאוחרות האדם עייף, עיכול חלש ובזמן השינה הוא כמעט לא פעיל ולכן המזון שוכב בקיבה ומפריע לשינה.
  2. המנע מאכילת מזון קר או חם מדי. אנזימי המזון פעילים רק בטמפרטורה של החדר. מזון חם או קר מידי עלול לפגוע בשיניים ובריריות הושט והקיבה ולגרום לכיבים ולכאבים.
  3. המנע מקילוף פירות וירקות. חלק ניכר מהויטמינים והמינרלים נמצא בקליפה או קרוב אליה ולכן, במידת האפשר רצוי להימנע מקילוף ירקות ופירות למעט בננה, אבוקדו, מלון, תפוז וכד'.
  4. המנע מפעילות מאומצת אחרי הארוחה. לאחר הארוחה הרבה אנרגיה עצבית, הפרשות מיצי עיכול ודם זורמים לקיבה על חשבון האברים הפריפריאליים. פעילות מואצת ומאומצת עלולה לשבש את תהליך העיכול.
  5. המנע מאכילה מופרזת של חלבונים. עודף חלבון מעמיס על הכבד והכליות. הכבד מפרק את עודף החלבונים והופך אותם לשומנים ולחומצות שתן שהכליות אמורות להפריש. עודף חלבון גורם לחומציות יתר בגוף ועלול לגרות לדלקות מפרקים. חלבונים מהחי מכילים שומן רווי שמזיק למערכת הלב וכלי הדם.
  6. הוסף לארוחה מזון גס עשיר בתאית: התאית אינה מתעכלת והיא סופחת אליה מים וחומרים רעילים וכולסטרול. מסייע במניעת עצירות.
  7. המנע מאכילת בשר, מוצרי חלב ודגים. חלבונים מהחי אינם מזון טבעי, הם עשירים בשומן רווי, הם גורמים לעצירות (בגלל חוסר בתאית) ולריקבון במעי בגס.
  8. המנע משימוש בחומרים מזיקים כמו: קפה, תה, קקאו ומוצריו, קולה, משקאות קלים,"דיאט", "אנרגיה", ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומץ, מלח, תבלינים חריפים, ממתקים, סוכר לבן, קמח לבן ומוצריו, בשר אדום, מוצרי חלב(מלבד יוגורט דל שומן), סירופ תירס (HFCS), שומנים מוקשים (מרגרינה), MSG, מזון מעושן, אולסטרה, אלכוהול, טבק, תרופות.
  9. נסה לצום עם שתיית נוזלים למשך 3-4 ימים פעמיים בשנה. צום קצר ניתן לבצע בכל עת, אך מוטב להתחילו בסוף שבוע. ככל שנחים יותר, התוצאות תהיינה טובות יותר, כי האנרגיה בגוף תכוון לריפוי ולשיקום המערכות, במקום לתפקודי גוף אחרים. שותים 1-2 כוסות מיץ ירקות או פירות 3-4 פעמים ביום. מים ותה צמחים. צום ראשון כדאי לעשות בהדרכה והשגחה של מומחה לנושא.
  10. בצע בהדרגה שינויים בתזונה: לאחר שנים של תזונה מסוימת הגוף התאים את עצמו לכך (כפי שקורה בעישון) ולכן, חשוב לבצע את התיקונים בתזונה בהדרגה, כדי למנוע משבר ניקוי חריף. משך המעבר כ3-6 שבועות.
  11. הכר תודה לאלוהים על המזון הטוב שקיבלת.

טיפים נוספים

  • לא לשתות בזמן הארוחה: כשאוכלים מזון ללא מלח ותבלינים חריפים, אין תחושת צמא.
  • בין הארוחות לשתות רק מים, תה צמחים חלש, או מיץ ירקות מדולל.
  • מומלץ לוותר על הקינוח המתוק בסוף הארוחה.
  • לא ללעוס מסטיק
  • לא לבשל פירות, לא לקלות אגוזים, שקדים וזרעונים
  • קטניות רצוי להשרות או להנביט לפני הבישול. גם שקדים, אגוזים, זרעונים ופירות יבשים כדאי להשרות.
  • כדאי לבצע חילופים (רוטציה) במזון.
  • "אין משיחין בשעת הסעודה"- בעיקר לא בנושאים מרגיזים, לא לאכול מול הטלביזיה או העיתון, לא לאכול כשעייפים.
  • מומלץ לדלג על ארוחה, או לאכול ארוחה קלה כאשר יש חום, דלקת, מתח, כעס, דאגה.

**********************************************************

להרשמה לצום מיצים התקשרו אל עמית: 054-4765079

 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף  התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.

 


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×