15 פבר דיאטות צום מסייעות להזדקנות בריאה ולחיזוק המערכת החיסונית

http://www.medicaldaily.com/fasting-diet-leads-healthier-aging-and-immune-system-improvements-316246

מאת: סמנתה אולסון, מגזין medicaldaily
תרגום: מיכל שלזינגר (M.A. DIP AC ) – מטפלת ברפואה סינית אינטגרטיבית
.

דיאטות צום אינן משמשות אך רק לצורך ניקוי רעלים (דיטוקס) או למטרות של הורדה במשקל. כיום ניתן לראות עדויות ראשונות לכך שהן יוצרות באופן טבעי תאים חדשים ומגינות על מערכת החיסון.
חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה פרסמו בירחון המקצועי:Cell Stem Cell" " כמה ממסקנותיהם החדשות לגבי הזדקנות בריאה יותר.

"כאשר אתם מורעבים, המערכת עושה מאמצים על מנת לחסוך באנרגיה ואחת הדרכים שבהן היא עושה זאת, היא באמצעות מיחזור חלק גדול מתאי מערכת החיסון שאינם בשימוש, במיוחד אלו שעלולים להיות פגומים".
מוביל המחקר, פרופסור ואלטר לונגו, מבית הספר  לגרנטולוגיה (תחום מדעי מחקרי העוסק בחקר ההזדקנות) ומנהל USC LONGEVITY INSTITUTE (מוסד מחקרי העוסק באריכות חיים) ציין בהודעה לעיתונות, כי: "מה שנוכחנו לראות הן בעבודתנו עם אנשים והן בעבודותינו עם בעלי חיים הוא, כי הספירה של התאים הלבנים יורדת בצום ממושך…וכאשר חוזרים לאכול מחדש, כמות תאי הדם הלבנים עולה שוב. התחלנו לחשוב: מנין הם מגיעים?
כאשר החוקרים צמצמו את ההזנה במחקרים לעכברי המעבדה ולבני אדם, כמות התאים הלבנה ירדה מבחינה מספרית. תאים אלו אחראיים להגנה מפני מחלות, ומציפים את הגוף כאשר מופיעה סכנה במערכת הדם.

כאשר ירדה כמות התאים הלבנים התרחש דבר מוזר – מעגל הצום הפעיל "מתג התחדשות" באופן טבעי. "לא יכולנו לצפות שלצום ממושך תהיה השפעה כה משמעותית על קידום יצור תאי גזע המטופויטים (תאים שיכולים ליצור סוגים שונים של תאי דם).

לאחר שהמשתתפים במחקר לא קיבלו מזון במשך בין יומיים – לארבעה ימים, בטווח של שישה חודשים, המערכת ההמטופויטית הרגה תאי חיסון פגומים ומבוגרים וייצרה חדשים. החוקרים מאמינים כי לממצאים אלו תהיה השפעה רחבה על הזדקנות בריאה.
לדבריו של פרופ' לונגו: "אנו חוקרים את האפשרות כי  להשפעות אלו תהינה השלכות במערכות ואיברים רבים, ולא רק במערכת החיסון".


מעבר ליתרונות הבסיסיים של צום

צום מכריח את הגוף לאגור סוכרים, שומנים וקטונים (תוצרי לוואי של פירוק שומן בגוף), ולפרק כמות משמעותית של תאי דם לבנים. קטונים נוצרים כאשר הגוף הופך תאי שומן לגלוקוז לצרכי אנרגיה והם מהווים שחקן משמעותי באיבוד משקל.
צום תקופתי מאפשר לגוף להשתמש בשומן כמקור ראשוני של אנרגיה, ומסיבה זו אתלטים רבים עושים שימוש בטכניקה של הורדת אחוזי שומן לקראת תחרויות.
הצום עשוי לאפשר האצת חילוף חומרים ושיפור פעולת מעיים, מכיון שהוא מספק למערכת העיכול מנוחה. תקופות ללא מזון נותנות האצה לחילוף החומרים. אחרי הצום המערכת שורפת יותר קלוריות ובצורה יעילה יותר- ומזכירה לגוף עיכול בריא מהו.
חישבו על צום כעל כפתור "RESET" – איתחול מחדש. הצום מסייע לגוף לייצר סביבה בריאה שתשחרר הורמונים שמאפשרים לגוף לחוש שוב כיצד מרגישים "רעב אמיתי".
אנשים הניזונים כל 3- 4 שעות אינם חווים תחושה זו ואינם מקבלים את האיתות של הגוף לרעב אמיתי וטבעי. כאשר הגוף משוחרר באופן זמני מעיכול במשך 12- 24 שעות, הוא מסוגל גם להתמקד ביכולות ההתחדשות שלו במערכות אחרות, דוגמת העור.
הצום ידוע כמסייע  לגוף בסילוק רעלנים ובהסדרת אברי הסינון שביניהם הכבד והכליות. הגוף אינו אמור לחוות תקופות צום ארוכות מ – 4 ימים, ובמהלך התהליך כולו יש להגביר צריכת מים.
בכל צום הירידה במספר התאים הלבנים הובילה ליצירת תאים חדשים במערכת החיסון.
במהלך הצום, כאשר כמותו של האנזים PKA ירדה עם ירידת כמות התאים – לונג וצוותו הבינו כי קיימת הפעלה של מתג. המתג איפשר ליצור תאים חדשים ולהוריד את רמות  ההורמון IGF-1, הורמון הקשור להזדקנות, התפתחות גידולים וסיכון לסרטן.

"PKA הינו גן המפתח שצריך לרדת, על מנת שתאי גזע אלו יגיעו למצב של התחדשות" אומר פרופ' לונגו.
"פעולה זו נותנת אישור O.K לתאי הגזע להתקדם, להתרבות ולבנות מחדש את המערכת כולה. החדשות הטובות הן שהגוף נפטר מחלקים שונים במערכת  שאינם יעילים ושעשויים  להיות פגומים, או ישנים.
אם המערכת החיסונית נפגעה קשות כתוצאה מכימותרפיה או הזדקנות, צום מחזורי יכול ממש ליצור מערכת חיסונית חדשה".


מקור:
Wei-Cheng C, Adams G, Zhou X, Lam BS, Perin L, and Da Sacco S, et al. Cell Stem Cell. 2014



052-5407173
×