בחזרה לעמוד מאמרים

17 פבר 10 תוספים מזיקים הנמצאים במזוננו.

מאת: צביקה קורן – תזונאי ומנחה סדנאות "צום מיצים"
.

רבות כתבתי ודיברתי על חשיבות ההימנעות ממזונות מזיקים במקביל לצריכת מזון טבעי ואיכותי. הפעם אתמקד בעשרה תוספים כימיים, מזיקים (אותם מוסיפים למזונות מעובדים) שכדאי להימנע מהם.

כדאי לזכור: מזונות מעובדים תלויים בתוספים כימיים. כאשר מעבדים מזונות הם מאבדים ערכים תזונתיים, המרקם והטעם משתנים והם לא מעוררים תיאבון. לכן, יצרני המזון פועלם להחזרת הצבע, הטעם והמרקם באמצעות תוספים כימיים אשר מאטים את קלקול המזון, מונעים משומנים ושמנים מלהתעפש ומחזירים את הטעם, המרקם והמראה למזון.

1. ממתיקים מלאכותיים: כדאי להימנע מכל הממתיקים המלאכותיים (סכרין, ציקלאמט, אספרטיים, אססולפאם-K, סוכרה-דיאט) וגם מממתיקים אלכוהוליים (מלטיטול, סורביטול, קסיליטול, מולטידקסטרוז וכד').

אספרטיים, הידוע גם בשם  ,spoonful, NutraSweet EQUAL, הוא מסוכן במיוחד, חשוד כמסרטן ו"מצטיין" בתופעות לוואי שליליות רבות, יותר מאשר כל מזון אחר ותוספי מזון גם יחד. Acesulfame-K נקשר לגידולים בכליות.

אספרטיים: קיים בכ- 5000 מוצרי מזון. ב °29 הוא מתפרק לשלושה חומרים רעילים (פורמלין, חומצה פורמית ומטאנול). אושר לשימוש ב 1982 ומאז דווח רשמית על 7,000 מקרי הרעלה כאשר בפועל היו מעל מליון שלא דווחו.
נמצא במשקאות ובמזונות "דיאט", מעדני חלב, מסטיק, ממתקים דיאטטיים, ריבות, עוגיות, תרופות (תחת הכותרת: חומרים לא פעילים), ויטמינים וכממתיק מלאכותי.

ב 2010 היו שני מחקרים, אחד שקשר אספרטיים לסרטן והשני ללידה מוקדמת והפלות.

כדאי לזכור: סוכריות "מותר" – אסור! מזונות "דיאט" – גורמים להשמנה!

מאושר לשימוש על ידי רשויות הבריאות והתזונה בארה"ב, באירופה ובארץ.

הפסקת השימוש תגרום למשבר כלכלי..!!

כדאי לקרוא:

https://www.zom.co.il/admiran/articles.aspx?itemId=90

2. תירס עתיר פרוקטוז סירופ (HFCS): סירופ תירס עתיר פרוקטוז מגדיל את רמת הכולסטרול הרע (LDL) ותורם להתפתחות סוכרת, השמנה ומחלות מטבוליות, במיוחד אצל ילדים – יותר מסוכר רגיל.

•    משקאות שמומתקים ב HFCS מכילים חומר הנקרא "קרבוניל" (carbonyl), הגורם נזק לתאים ולרקמות ומעורב בסיבוכי סוכרת.

•     הממתיק המזיק הזה נמצא במזונות מתוקים, לחמים, "דגני בוקר", חטיפי אנרגיה, קטשופ, ומיצי פירות "טבעיים" מיובאים.

•    מסוכן במיוחד לחולי סוכרת

בארה"ב כבר מודעים למזיק הזה ועל האריזות כותבים "ללא HFCS".

מומלץ להימנע!!

3. מונוסודיום גלוטמט (MSG): מדובר בסוג של מלח המשמש כ"משפר טעם". נמצא במזון סיני ויפני, אבקות מרק, רטבים, תבלינים, בשר ומזון מעובד. הוא מופיע במזונות שונים, גם בכאלה שאינם ארוזים ואין עליהם תוויות (המבורגרים, מזון מהיר, סלטים מוכנים ועוד). ה MSG פוגע בתאי המוח ועלול להתקפי כיפיון (אפילפסיה) אצל ילדים ואפילו לגידולים. כל זה בנוסף לתופעות המוכרות של כאבי ראש, גלי חום, אלרגיות בעור ועוד. זהו חומר המעורר את התאים להרס עצמי ולמוות.

התופעה של "סינדרום המסעדה הסינית" תרמה להפיכתו לחומר חשוד בעקבות תגובות כמו: בעירה מאחורי הראש, הרדמות מאחורי הצוואר, הקרנה לזרועות, תחושת חום, לחץ ומתיחות בפנים, כאב ראש, בחילה, צרבת, החמרה בתסמיני אסטמה וחולשה.

חשוד כמסרטן וכגורם למחלות כמו פרקינסון ואלצהיימר, נזק למערכת העצבים המרכזית ולמערכת העיכול.

מאושר לשימוש על ידי רשויות הבריאות והתזונה בארץ ובחו"ל.

4. שומני טראנס: מחקרים רבים מראים כי שומן טראנס מעלה את רמות הכולסטרול LDL ומעלה את הסיכון להתקפי לב, מחלות לב ושבץ. נוצרים ע"י חימום שמן הצמחי  ל –  260 מעלות והוספת אטומי מימן (הידרוגנציה) תוך שימוש בניקל ובאלומיניום.

נזקים אפשריים:
•    הניקל והאלומיניום מצטברים ברקמות ומשבשים את פעולת האנזימים וחילוף החומרים בתאים.
•    החלשת כושר הגנה והעמידות של קרום התא. הדבר מאפשר כניסת חיידקים ורעלים.
•    משבש את ייצור הכולסטרול ומעלה את רמת הכולסטרול ה"רע" (LDL) הנחשב כגורם להסתיידות עורקים ולמחלות עורקים.
•    מעלה את רמת החלבון אפוליפופרוטאין – A בדם, שנמצא כאחד מגורמי הסיכון העיקרים למחלות לב.
•    מגביר ייצור הורמון הגורם לדלקות (פרוסטגלנדין – E2) וחוסם פעילות הורמון המונע דלקות (פרוסטגלנדין 1E, 3E).
•    פגיעה בזרימת הדם, תורם למחלות לב והסתיידות עורקים.

5. צבעי "מאכל" (הנקראים גם E Numbers): רובנו רגיל לבדוק את אריזות המזון לגבי אחוזי שומן וכמות מלח או סוכר, אך אנו לא מודעים לכמות הכימיקלים בחומרים המשמשים לתוספות שבמזון. אין להם שום ערך תזונתי, אך הם נמצאים שם כדי שהמוצר יראה טוב יותר (העשרת הצבע), יקבל טעם מיוחד, ישמר לזמן ארוך יותר ולא יתקלקל. הרבה ממוצרי המזון שאנו אוכלים נאספו, יוצרו ונארזו לפני זמן רב ולכן היצרנים מוספים חומרים כדי שהמזון ייראה יותר טרי מטרי.

אנו מכניסים לגוף חומרים שלא מיועדים להימצא שם. למרות שרוב החומרים (כ 5,000) לא נחשבים מזיקים ע"פ רשויות הבריאות והתזונה בארץ ובארה"ב, אין זה אומר שהם לא יגרמו נזק לגוף בשימוש ממושך.

סוגי התוספים: חומצות, מווסתי חומצה, מקציפים, מונעי הקצפה, נוגדי חימצון, מלבינים, מעבים, מייצבים, מתפיחים, צבעים, מחברים (אמולסיה), מקשיחים, מרככים, חומרי טעם וריח, משפרי טעם וריח, ג'לטינים, מצפים (מבריק), מלחלחים, גז לאריזה, משמרים, ממתיקים.
ילדים, שהם קהל יעד למוצרים עם תוספים מלאכותיים, מצויים בסיכון גבוה במיוחד, כיוון שחלק ניכר מן המזונות המיוצרים עבורם מכילים כמות גדולה של צבעי מאכל ורגישותם להשפעה המזיקה רבה יותר ממבוגרים (משקל גוף קטן). לדוגמה: סוכריות, סוכריות קישוט לעוגות, שלגונים, משקאות "קלים", ג'לי, פודינג, ממתקי גומי ועוד.

למרות המחקרים והעדויות בדבר הנזק של התוספים הכימיים, המדינות היחידות שאסרו על השימוש בצבעים הסינתטיים המסוכנים הן מדינות צפון אירופה, ובעיקר נורבגיה, שאסרה את השימוש בקבוצת צבעים סינתטיים המכונה צבעי זפת פחם. מרבית המדינות בעולם, וישראל בכללן, ממשיכות לאשר את השימוש בצבעים אלה.

תופעות: צבעי מאכל מלאכותיים פוגעים במערכת העיכול, מעלים לחץ דם, מסרטנים ועשויים לתרום לבעיות התנהגות אצל ילדים (היפראקטיביות) ולהוביל לירידה משמעותית ברמת המשכל (IQ), בעיות עיכול, חסרים תזונתיים, אלרגיות, התקפי אסטמה, פגיעות מערכתיות, סרטן.

כדאי לקרוא:
"לסלק את הקוץ", מאת הנטורופט דר' חיים סדובסקי.

6. נתרן סולפיט: חומר משמר הנמצא במזונות מעובדים. אנשים הרגישים לחומר עלולים לסבול מכאבי ראש, בעיות נשימה, פריחות. עלול לגרום להתקפי אסטמה.

7. סודיום ניטראט / ניטריט הנתרן: חומר משמר נפוץ בתעשיית הבשר שנקשר לסוגים שונים של סרטן. עלול לגרום לגרד ואלרגיה, פריחות בעור.

8. BHA ו BHT: חומרים משמרים המשמשים למניעת קילקול שמנים ושומנים במוצרים ארוזים. עלולים לגרום לנזק למערכת העצבים המרכזית,  לשינויים התנהגותיים ובעלי פוטנציאל לגרום לסרטן, פריחות, נפיחות מתחת לעור.

9. גפרית דיאוקסיד: תוספי גופרית הם רעילים ובארה"ב הם נאסרו לשימוש בפירות וירקות טריים. תופעות לוואי הן בעיות של הסימפונות, לחץ דם נמוך, הלם אנפילקטי. בשימוש בתעשיית הסוללות.
10. אשלגן ברומאט (Potassium Bromate ): תוסף זה משמש להגדלת נפח לחמים מסוימים. חשוד כגורם לסרטן בבעלי חיים, ואפילו בכמויות קטנות עלול לגרום לבעיות בריאות אצל בני אדם.

סיכום: אני ממליץ להתרגל "להביט בתווית" ולבחון את רשימת החומרים במזונות הארוזים. נמצא, כי יש בהם הרבה יותר חומרים שאינם "אוכל". לצערי כל המזונות המעובדים מכילים תוספים מזיקים. גבינה לא מכילה רק חלב ומלח. לחם לא מכיל רק קמח ושמרים. סלט חומוס וסלטים מעובדים אחרים מכילים תוספים וחומרים משמרים. רוב המוצרים המעובדים עשירים בחומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרים מייצבים, ממתיקים מלאכותיים, סוכרים מזיקים (סוכר לבן ו HFCS), שומני טראנס ועוד.

החוק מחייב יצרנים של מזון מעובד לציין על האריזה את תכולת התוספים שבו (חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם, חומרים מתחלבים ועוד). קיימים כיום מעל 5,000 תוספים למזון, המאושרים לשימוש בארץ ובארצות הברית, שמרובם כדאי להימנע. עם זאת כדאי להפעיל את עקרון ה"הדרגתיות" ובשלב הראשון להימנע מעשרת התוספים המופיעים  ברשימה.

כיצד נימנע מתוספי מזון מזיקים?

• לצרוך מזון שבושל והוכן בבית. כך נבטיח, כי מזוננו יהיה נטול תוספים כימיים. לדוגמה: ממרח חומוס, טחינה, לחם, מיזלי ועוד.

• להפחית שימוש במזון מעובד. הגדלת החלק של המזון הטבעי בתפריט היומי מקובל כיום בקרב שוחרי הבריאות והוא מקטין את כמות התוספים בתזונה.

• "להביט בתווית" ולהחזיר למדף אריזות המכילות חומרים מזיקים ומסוכנים, גם אם הן מושכות ומופיעות בסרטוני פרסומת. "דגני בוקר" עשירים בתוספים, סוכר ומלח ולכן פסולים לשימוש בעיני. זה לא מזון בריאות!

במשך אלפי שנים אנשים צרכו ירקות חיים ומבושלים, פירות, דגנים, קטניות, אגוזים, בשר, ביצים, מוצרי חלב ומזונות מלאים אחרים. מזונות מעובדים הומצאו רק במאה הקודמת. קל לשכוח כי מזון מעובד, ארוז ו"מהיר" המשווק כיום הוא למעשה שינוי קיצוני מבחינת ההיסטוריה של ייצור מזון. עסקי המזון הקפוא התחילו רק בעשור השני של המאה העשרים ומסעדות המזון המהיר פרחו רק אחרי מלחמת העולם השנייה. "ארוחת טלביזיה" גם היא המצאה חדשה יחסית.

כדאי לזכור ולהפנים שמזונות מעובדים, הזולים, החסכוניים והנוחים לשימוש בטווח הקצר, יביאו למצוקות בריאותיות, יקרות ומכאיבות בטווח הארוך.

מקורות:

https://www.zom.co.il/article.aspx?itemId=31

(מאמר הסוקר את המזונות והחומרים המזיקים בתזונתנו)

http://www.foodmatters.tv/_webapp_427697/Top_10_Food_Additives_to_Avoid
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/12/17/top-10-food-additives-to-avoid.aspx


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×