בחזרה לעמוד מאמרים

18 פבר מה מייחד שמן זית?

מאת צביקה קורן- ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

שמן זית מופק מזיתים מזנים שונים, הוא הנפוץ במיני השמנים בארץ ונחשב כמשובח שביניהם. לשמן טעם מריר ומעודן והוא משמש בעיקר לתיבול ולטיגון. שמן הזית הינו רכיב חשוב ומרכזי בתזונה הים תיכונית, שנמצאה מועילה למניעת מחלות לב וכלי דם.

שמן זית מכיל חומצת שומן חד בלתי רוויה מסוג אומגה-9, הנקראת גם חומצה אולאית. שומנים חד בלתי רוויים מצויים בשמן זית, קנולה, שקדים, אבוקדו, גרעיני דלעת, זיתים ופקאן.

שמן הזית זמין, מגוון (בסוגים ובטעמים) ומתאים לצורות רבות של שימוש. מומלץ להשתמש בשמן זית "כתית מעולה" שמוצה בכבישה קרה ורצוי מגידול אורגני, בדרגת חמיצות אחוז אחד ומטה (אקסטרה וירגין).

שמן זית לא מתאים לחימום מעל 150 מעלות (זו נקודת העישון שלו) ולכן אינו מתאים לטיגון. הוא מתאים לרטבים, סלטים ולטיגון קל וקצר (הקפצה).
תועלות בריאותיות: כאמור, השמן מועיל לבריאות הלב וכלי הדם, משפר את זרימת הדם, מאזן יתר לחץ דם ומונע עצירות. הוא משפר את בריאות העור בשימוש חיצוני ופנימי, מסייע במניעת סרטן, מיטיב ומועיל לדלקות מפרקים, מפחית את רמת הכולסטרול הרע ומעלה את הטוב. השמן מכיל שפע פלבנואידים, שהם נוגדי חמצון, התומכים בבריאות. הוא מכיל גם טוקופרולים המרכיבים את קומפלקס ויטמין E וחומרים נוספים המחזקים את מערכת החיסון.
צריכת שמן זית מצמצמת את הכמות של אומגה 6 לעומת אומגה-3, ומקרבת את התפריט ליחס בריא של 1:1.

התפריט הים תיכוני העשיר בשמן זית מתבטא בשכיחות נמוכה של מחלות עורקי הלב. התפריט כולל שילוב של ירקות, דגנים, שמן זית והוא נמצא כמונע סוגים שונים של סרטן, מפחית דלקות ומחזק את המערכת החיסוניות.

אחסון: ארבעת אויבי השמן הם: אוויר, חום, חמצן וזמן. לכן, מומלץ לאחסן שמן זית בכלי מזכוכית כהה או מנירוסטה ולא במיכלי פח, או פלסטיק. הבקבוק יאוחסן במקום קריר, יבש וחשוך. שמן שלא נוצל במשך 60-90 יום יש לזרוק לפח, או להשתמש בו כשמן סיכה לאביזרים שונים, כפי שיפורט בהמשך. שמן ישן מאבד את תכונותיו המבריאות, הוא מתעפש, מתקלקל ועלול להזיק.

שימושים לא תזונתיים בשמן זית:

עור ועץ: ניתן להשתמש בשמן להברקה ולשימור רהיטי עץ, להחזרת ברק וגמישות לנעלי עור ולהגנה על העור.

שימון מתכות: חומר סיכה והגנה למתכות, לצירים, כלי גינון וסכיני מטבח .חשוב להסיר חלודה, לכלוך ואבק לפני יישום השמן.

טיפוח העור: בשמן הזית נעשה שימוש בטיפוח הגוף של מבוגרים ותינוקות. הוא מועיל לבעלי עור רגיש או החוששים מתכשירים המכילים כימיקלים. מריחת השמן על עור התינוק יכולה לשמש כטיפול יעיל בתפרחת חיתולים.

טיפול בשיער: עיסוי הקרקפת עם שמן זית מועיל לבריאות השיער – יבש, שמן או דליל.

פילינג: מוסיפים לשמן סוכר, מלח, או קפה טחון ומשפשפים את העור. שמן הזית מחליק את העור, מנקה את הנקבוביות ומסיר תאים מתים ופסולת.

עיסוי: שמני זית בתוספת שמנים אתריים יכול לשמש גם לעיסוי כללי ולעיסוי נשים הרות. בהזדמנות זאת חשוב להדגיש שמאד לא מומלץ להשתמש ב"שמן תינוקות", העשוי מתוצרי לוואי של זיקוק הנפט.

טיפול בחיות מחמד: כמה טיפות של שמן זית על מזון לחיות מחמד יכולות לשמש כחומר סיכה למערכת העיכול ולתרום לפרווה בוהקת, שופעת ובריאה. שמן זית יכול גם להקל על גירויים בעור הנגרמת על ידי פרעושים, אלרגיות, יובש ועוד או עור יבש. זהו חומר סיכה טוב לכפות רגליים סדוקות וכואבות – בעיה נפוצה אצל כלבים ההולכים על מדרכות לוהטות בחודשי הקיץ.

הכנת סבון: אנשים בעלי יוזמה ויצירתיות יכולים לנסות להכין סבון ביתי משמן זית. סבונים קנויים יכולים להיות יקרים ולהכיל תוספים לא רצויים. יצרני הסבונים התעשייתיים שולטים ברכיבים ובתנאי הייצור. ניתן למצוא מדריכים להכנת סבונים ברחבי האינטרנט.

בנוסף להיותו שימושי בבית, סבון מייצור עצמי יכול להיות מתנה נאה עבור חברים ובני משפחה.

מקור: http://foodmatters.tv/articles-1/12-clever-uses-for-olive-oil

*****************************************************************
 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×