בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר שנוי במחלוקת – "ללא גלוטן"

מאת צביקה קורן- ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לטרנד תזונתי-בריאותי חדש: "ללא גלוטן", הסוחף ומלהיב הרבה אנשים ברחבי העולם. האופנה הזאת הניבה אלפי מאמרים, ספרים, מתכונים, סדנאות, כנסים, שפים, מדפים בחנויות טבע ובמרכולים, הפחדות ו…פרנסה טובה להרבה "מומחים" בתחום, ליצרנים ולמשווקים.

האם קיימים מחקרים רציניים בנושא ? חיפשתי ולא מצאתי !
אז מה זה גלוטן?

גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים כמו חיטה, שעורה, כוסמין, שיפון וכמובן בכל המוצרים המיוצרים מהדגנים האלה (בורגול, איטריות, פתיתים, פסטה, בצקים, פירורי לחם, קרקרים, וופל וכד').

בהיותו חלבון, הגלוטן הוא רכיב חשוב בתזונת האדם. כמו כל חלבון הוא שותף בתהליכים רבים בגוף כמו: בניית רקמת השריר, אנזימים, הורמונים, תאי הדם, תאי העור, המערכת החיסונית ועוד.
כיום, רק אחד מתוך מאה אנשים נמצא כסובל מאי סבילות לגלוטן, מה שמוכר כמחלת הצליאק, ובעברית: כרסת (בגלל הבטן הנפוחה שהיא גורמת).

לחם המבוסס על חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין היה ועודנו מזון בסיסי וחיוני ומקור אנרגיה ברוב המדינות והתרבויות בעולם (מלבד במזרח הרחוק ודרום אמריקה).
לכן, קיימת ביהדות ברכה מיוחדת ללחם – "המוציא לחם מן הארץ".
בספר בראשית פרק ג' נאמר: "בזיעת אפיך תאכל לחם".
החיטה והשעורה הם משבעת המינים שנתברכה בהם ארצנו, "ארץ חיטה ושעורה"…
נֹתֵן לֶחֶם לְכָל-בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ (תהלים קלו(.
בחיפוש באינטרנט מצאתי, כי קיימים 223 פסוקים בתנ"ך בהם מופיעה המלה לחם…
דווקא המילה חיטה מופיעה רק 6 פעמים… מוזר.
אפשר להמשיך עוד ועוד אבל בואו ונבחן את טענות השוללים שימוש בגלוטן.
המתנגדים לשימוש בגלוטן טוענים, כי לצריכת חיטה יש השפעות בריאותיות שליליות כמו: סוכרת סוג-2, התמכרות, השמנה, אלרגיות, הפרעות אכילה, הפרעות עיכול ועוד.

אחת הטענות המגוחכות והמוטעות היא, שהלחם נהפך לדבק, הנדבק לדפנות המעיים.

לטענתם, תופעות הלוואי השליליות נגרמות, בין השאר, מהנדסה גנטית של החיטה ובגלל העובדה שגרעיני החיטה שונים מהגרעינים שהיו בשימוש לפני עשרות ומאות שנים.
(כדאי לקחת בחשבון שגם אורז, תירס, סויה ועוד דגנים וקיטניות מהונדסים גנטית).

עוד טוענים המתנגדים, כי עמילן החיטה שונה מעמילן ממקורות אחרים כמו בננות, תפוחי אדמה וירקות. לכן הוא גורם לעליה ברמת הסוכר בדם, התמכרות, הפרעות אכילה ו…השמנה.
לדעתי ייחוס השמנה לגורם תזונתי אחד בלבד הוא בעייתי, מטעה ומוטעה…
אני לא מתלהב ולא מתרגש מהטרנד התזונתי "ללא גלוטן". אני חושב שרק אנשים שהם חולי כרסת (צליאק) או הרגישים לגלוטן צריכים להימנע מחיטה.
כשהתחילה האופנה הטרנדית הזאת וההטפות המתלהמות נגד גלוטן, פניתי לספריה הלאומית לרפואה בארה"ב וחיפשתי מחקרים התומכים בטענות האלה. להפתעתי לא מצאתי ולו מחקר אחד השולל צריכת גלוטן על ידי אנשים בריאים. כן מצאתי מאות עבודות ומחקרים הממליצים לחולי כרסת (צליאק) להימנע מגלוטן.
והנה בתחילת 2014 פרסם איגוד המזון האירופי תוצאות מחקר משותף של חוקרים מהולנד ומאנגליה הטוענים, כי אין בסיס מחקרי לטענות המתגברות לאחרונה כנגד החיטה ובכלל זה אלה המופיעות בספר הפופולארי "בטן של חיטה".
החוקרים טוענים, כי צריכת חיטה מלאה דווקא קשורה לירידה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2, מחלות לב והיא מסייעת לשמירה על משקל מאוזן לטווח ארוך.
החוקרים קובעים, כי צריכים להימנע מחיטה רק אנשים עם מחלת הצליאק (הנגרמת מתגובה אוטואימונית לגלוטן), המשפיעה על כ -1% מאוכלוסיית אירופה וארה"ב, או על ידי מי שרגישים או אלרגיים לחלבוני חיטה ( המשפיעים על 5% – 10% מהאוכלוסייה).
מומלץ לקרוא על המחקר בקישור:
http://www.eufic.org/…/ff…/Does_wheat_make_us_fat_and_sick/…


כעת נשאלת השאלה האם כל הלחמים נולדו שווים?

התשובה היא לא!

חיטה טבעית (מלאה) מכילה כמה רכיבים חשובים לבריאות: עמילן (50-60%), חלבונים (10-15%), שומן (3%), סיבים תזונתיים (10-15%), ויטמינים (A, B, E, K), מינרלים (סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן, אבץ, סלניום).
מאפים מקמח לבן (לחם, לחמניות, פיתות, בגטים, חלות וכד') דלים בחלבון, במינרלים, בויטמינים ובסיבים תזונתיים. הם אינם מזינים, מספקים בעיקר קלוריות ולמעשה מדלדלים את הגוף מרכיבי תזונה חיוניים, מחלישים את המערכת החיסונית ועלולים לגרום למחלות שונות.

לכן, כדאי לצרוך מאפים מקמח מלא, שיפון, כוסמין, שיבולת שועל וכד'.
עוד יותר כדאי לצרוך מאפים העשויים מקמח מלא-אורגני. מזון אורגני הוא מזון הגדל בצורה טבעית, ללא שימוש בחומרי הדברה כימיים, דשנים כימיים, הורמונים, הנדסה גנטית, חומרים משמרים וצבעי מאכל. הדישון האורגני אינו מכיל חומרים כימיים אלא בעיקר זבל של חיות (צאן ובקר) שאריות של חומרים טבעיים כמו ירקות, גזם.

ואם בכל זאת רוצים דגנים ללא גלוטן, אפשר לצרוך אורז, כוסמת, תירס, קינואה, אמרנט, טפיוקה וקמחים המיוצרים ממוצרים אלה ומקיטניות (חומוס, סויה וכד').

הערה: כדאי לשים לב שתחליפי קמחים ועמילנים ללא גלוטן מכילים בד"כ תירס, שהוא אחד הצמחים שמהונדס גנטית ויש לו ערך גליקמי גבוה.
לקריאת מאמר בנושא הקישו: https://www.zom.co.il/pages.aspx?pageId=158
לסיכום,

אנשים בריאים לא צריכים להימנע מדגנים המכילים גלוטן. כדאי לבדוק באופן אישי או במעבדה אם קיימת רגישות לגלוטן.

חשוב לשמור על תזונה טבעית, איכותית מאוזנת, מגוונת ולהימנע מחומרים מזיקים ומאוכל זבל, החסר ערך תזונתי.

במיוחד חשוב לשמור על איזון ושפיות, לא להתרגש מ"מנפצי מיתוסים" וגורואים תזונתיים, הקמים עלינו להפחידנו ולא לבזבז כסף על מוצרים מיותרים.
בברכת בריאות טובה,
צביקה

 


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×