בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר ללקק ת'תות (בזהירות)

מאת: עמית קורן, תזונאי, מנחה סדנאות צום מיצים
.

כולנו יודעים שתותים הם טעימים ומתוקים, אבל האם ידעתם שהם אחד הפירות הבריאיםביותר שאתם יכולים לאכול? 
הם מזינים ומועילים ומומלץ מאוד לשלב אותם בתזונה היומית, בין אם בסלטים, בשייקים אוכנשנוש בפני עצמן.
לתותים שלל יתרונות בריאותיים וכמות לא גבוהה של קלוריות (32 קל' ב-100 גר') .
עם זאת, תותים הם אחד הפירות הפגיעים ועקב כך המרוססים ביותר. לכן על מנת ליהנות  מהיתרונות הבריאותיים, 

חשוב מאד לצרוך תותים ממקור ידוע שמבצע הדברה ביולוגית. (יש סימון ע"ג הקופסא של ביו-תות).

יתרונות בריאותיים
בתותים יש ריכוז גבוה של ויטמין C (כ-59 מ"ג ויטמין C ב-100 גרם של פרי) מה שממקםאת התות במקום השני בטבלת הפירות העשירים בויטמין C (מעט לאחר הקיווי).

מחקרים הראו כי ויטמין C שומר על תאי הדם מפני שומנים רעילים, מסייע בהגמשת כלי הדם, מזרז פעולות מעיים, מפחית את חומרת ההצטננות ומחזק את המערכת החיסונית, מרפא פצעים, עוזר במניעת סרטן, משפר את ספיגת הברזל, מפחית נזקים הנגרמים מעישון ומקל על תופעות אלרגיות .

בתותים כמות גבוהה של פלבנואידים, המסייעים לויטמין C להיספג היטב בגוף.


תותים הם גם מקור מצוין של ויטמין K ומנגן, כמו גם חומצה פולית, אשלגן, ריבופלבין, 
ויטמין B5, ויטמין B6, נחושת, מגנזיום, ברזל, מעט חומצה אלפא-לינולנית (אומגה 3) וסיביםתזונתיים. הפעולה המשולבת של הרכיבים הללו, יחד עם הפיטוכימיקלים שבפרי, מקנים לו את איכויותיו כמזון על (super-food).
הגוון האדום של התותים מקורו באנתוציאנינים שהם נוגדי חמצון רבי עוצמה המסייעים להגןעל מבנה התאים בגוף. 

בנוסף, הם מכילים גם פיטונוטריינטים נוגדי חמצון, שנלחמים ברדיקלים החופשיים (אלמנטיםשיכולים לפגוע בתאי הגוף והם אחראים להיווצרות סוגים רבים של סרטן).

רכיב בולט נוסף בתות הוא  פנול המסייע להילחם בסוגי סרטן מסוימים, כמו גם  יש לו תכונותאנטי דלקתיות. דלקות מעורבות בהתפתחות מחלות שונות כמו: דלקות מפרקים, אסטמה, טרשת עורקים וסרטן. 
הסגולות נוגדות הדלקת נובעות מהיכולת של האנתוציאנינים ושל רכיבים נוספים להפחית אתהפעילות של האנזים ציקלו-אוקסיגנז (COX). תרופות נוגדות דלקת לא-סטרואידיות (NSAIDS), חוסמות אנזים זה, שפעילות יתר שלו תורמת לדלקת בלתי רצויה. שלא כמו התרופות, אכילה של תות שדה איננה גורמת לתופעות לוואי בלתי רצויות.

בתותים יש גם חומצה אלגית (Ellagitanin) , פיטוכימיקל נוגד חימצון רב עוצמה, אשר נקשרות 
לו סגולות חיוביות במניעת סרטן והזדקנות. במחקר שנערך לפני מספר שנים נמצא, כי תזונה עשירה בתותים מקטינה סיכון לפתח סוגי סרטן מסוימים, בין היתר כיוון שהחומצה האלגית מעודדת אפופטוזיס (apoptosis) – מניעת התפתחותם של תאים סרטניים.

מחקר חדש, שנערך ב-Salk Istitute for Biological Studies, מראה כי פלבונואיד טבעי בשם פיסטין (fistin), המצוי בשפע בתות-שדה (ופחות מכך בפירות וירקות אחרים), מונע סיבוכים הנגרמים כתוצאה ממחלת הסוכרת, עוזר להגן על כלי הדם ממצב של קרע או דליפה, מגביר את כוחו של ויטמין C, מגן על התאים מפני נזק חמצוני ומונע תהליך דלקתי.

בחוברת אוקטובר 2009 של העיתון המקצועי J Nutrition פורסם מחקר שבדק את היכולתשל פירות תות שדה להוריד את רמות הכולסטרול בגוף. מחקר זה נערך עם נשים שהיו להןלפחות 3 מאפיינים של הסינדרום המטבולי. נתנו להן כל יום משקה שהכיל 25 ג'  של אבקתתות שדה שיובשה בהקפאה. רמות הכולסטרול הכללי ירדו אצלן ב-5% וכולסטרול LDL ב 6%.   

סיכום:
אין ספק שהדרך הטובה ביותר ליהנות מטעמו הטוב של התות ומיתרונותיו הבריאותיים היאלאכול אותו כמה שיותר טרי, כיום ישנם מגוון של מקומות שמגדלים ומוכרים ביו-תות /תותיםבהדברה ביולוגית, כך גם נהנים מהטריות וגם יודעים בוודאות מהו מקור התותים.

***************************************************
 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף  התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.

בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×