בחזרה לעמוד מאמרים

21 פבר גדילן מצוי – "קוץ עם הרבה בריאות

מאת צביקה קורן- תזונאי ממוחה בתזונה טבעית, צום מיצים וניקוי רעלים | טל': 054-4258544
.

במהלך שנת 2011 אושרו לשימוש בארה"ב מעל 1,000 תוספי מזון סינטטיים (כימיים). זאת בנוסף ל 80,000 הכימיקלים הקיימים, שאושרו לשימוש בתעשייה במהלך השנים, ללא בדיקה מספקת וללא יידוע ואזהרת הצרכנים בדבר קיומם. לכך יש להוסיף תרופות, הורמונים וחומרי הדברה המגיעים אלינו במי השתייה ובמזון מהחי ומהצומח.

הכבד הוא האיבר העיקרי, שאמור לנטרל את ההשפעה הרעה של הכימיקלים בגופנו. הכבד מבצע מאות פעולות קריטיות לחילוף החומרים בגוף ולשימור הבריאות ובכלל זה סינון ונטרול תרופות אלכוהול וכימיקלים שונים. מחקרים מראים כי אנטיביוטיקה, אלכוהול ומשככי כאבים מגבירים את הנזק לכבד. תרופות המכילות אצטמינופן הן גורם מספר אחד לאי ספיקת כבד חריפה בארץ ובעולם.

גְּדִילָן מצוי (באנגלית: milk thistle, שם מדעי: Silybum marianum) קרוי על שום הקוצים שבו הנראים כגדילים. לצמח פרחים גדולים ועגולים בצבעים ורוד עד סגול, המצויים בתוך מעטפת קוצנית אופיינית. גדילן מצוי שימש ברפואת הצמחים בתקופת יוון העתיקה ומיוחסות לו סגולות ריפוי של מחלות כבד, הכשת נחש ארסי ודיכאון.

החומר הפעיל העיקרי בצמח הוא סילימארין. מחקרים מודרניים מספקים עדויות על יעילות תמצית הצמח כטיפול תומך במחלות הכבד וניקויו מהצטברות רעלים. סילימארין נוצר ממיצוי של זרעי הצמח והוא משווק בכמוסות, נוזל, או חליטה. מאחר והוא לא מתמוסס היטב במים, הדרך הטובה ביותר לצרוך אותו הוא בצורת תמצית תקנית, הניתנת לרכישה בחנויות טבע.

ברפואה העממית משמשים בעלים מעוכים לטיפול בפצעי-עור, ובמיצוי חליטת העלים לטיפול בדלקת כבד. מחקרים מוכיחים שהשמן המופק מהזרעים הוא בעל ערך רב בטיפול בדלקות כבד כרוניות. באירופה ובארה"ב יש פעילות נרחבת של הפקת השמן למטרות רפואיות וקוסמטיות. הזרעים משמשים להמרצת מיץ המרה, ומשרה מהזרעים נחשבת מועילה לטיפול במחלות כבד (שחמת, כבד שומני, צהבת, דלקת כבד נגיפית-A), אבני-מרה ושיעול, טיפול בדיכאון, הגברת תנובת החלב, הקלה בתופעות כימותרפיה, מניעת התפשטות תאי סרטן.

במספר מחקרים נמצא, כי החומר הפעיל בצמח הינו נוגד חמצון רב עוצמה המגן מפני נזק עצבי לתאי המוח  והזדקנות מואצת שלו. הוא נמצא כמפחית תהליכים של טרשת עורקים, אלצהיימר וסוכרת.

בספריה הלאומית לרפואה מצאתי 608 עבודות שנעשו בנושא.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=silybum%20marianum
הגבעולים הצעירים של הגדילן אכילים וטעימים לאחר קילוף. אוכלים גם את העלים – טריים בסלט, מבושלים כמו תרד, או יבשים בחליטה. גם מצעית התפרחת נאכלת. הזרעים נאכלים כשהם קלויים, חיים, או בחליטה. השורשים נאכלים לאחר השריה במים לכמה שעות.

לסיכום, תרופות טבעיות מייצגות דרך חכמה, יעילה וזולה של הטבע למניעת מחלות ולטיפול בהן. גדילן מצוי מצטיין בתחומים אלה ללא תופעות לוואי. כדי לשמור על בריאות טובה חשוב מחד גיסא לצרוך, ככול שניתן, מזון מגידול אורגני ומאידך גיסא לפעול לנטרול הרעלים וסילוקם מהגוף באמצעות צמחי מרפא, תוספים ייעודיים וביצוע ניקוי (צום) תקופתי של מספר ימים.


*****************************************************************
 שימו לב: המידע באתר זה לא נועד להחליף התייעצות עם רופא ואין להסתמך עליו כמקור מידע יחיד.

 


בחזרה לעמוד מאמרים

052-5407173
×