16 אפר חיזוק המערכת החיסונית באמצעות צמחי מרפא

לא על הטישו לבדו

החורף שהגיע הביא עמו גם את המחלות התקופתיות הלא נעימות, אך גם איתן אפשר להתמודד,  ואף למנוע, באמצעות תזונה וצמחי מרפא * הנה כמה טיפים בריאים

עמית קורן

״אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה״, כך טבע הסופר והמשפטן הצרפתי בריה סאווארן עוד במאה ה-18, אך הביטוי הזה רלוונטי היום לא פחות מאז, ובמיוחד בעונת החורף. כעת, כשאנו בעיצומו של החורף, רובנו סובלים יותר ממגוון תסמינים אופייניים:  הצטננות , שיעול , שפעות למיניהן, דלקות גרון ועוד מגוון מחלות ותופעות. המשותף לכולן היא מערכת החיסון שלנו, שבעונת החורף נוטה להיות רגישה וחלשה יותר .

על מנת לנסות לסייע, קיבצנו מידע וטיפים על השפעת התזונה שלנו על המערכת החיסונית וכיצד אפשר לתרום לחיזוקה – הן כדי למנוע את מחלות החורף והן כדי לעזור בטיפול כשהמחלה כבר קיימת:

1) צמצמו עד כמה שניתן צריכה של פחמימות פשוטות (לחם לבן, מתוקים, פסטה וכו'). השפעתן מזיקה למערכת החיסון.

2) צרכו יותר פירות וירקות (בעיקר קיווי, תותים, פירות הדר למיניהם ופלפל אדום) העשירים בוויטמין c ומגוון רחב של נוגדי חימצון, המסייעים בחיזוק המערכת החיסונית ובמניעת מחלות.

3) צרכו חיידקים פרוביוטיים (חיידקים טובים) – פרוביוטיקה תורמת לאיזון כמות החיידקים במעיים, ומסייעת לשמור ולאזן את מערכת ההגנה הטבעית של הגוף. אלה נמצאים בירקות כבושים או מותססים (בהכנה ביתית ולא תעשייתית), דוגמת כרוב כבוש, מלפפון חמוץ, כמו גם ביוגורט טבעי (רצוי עיזים), טמפה, מיסו ועוד. מומלץ גם ליטול תוסף פרוביוטיקה כשמערכת החיסון "חלשה"  ואנו חולים לעיתים יותר קרובות.

4) צרכו מזונות עשירים באבץ, המסייע בין היתר בחיזוק המערכת החיסונית – גרעיני חמנייה ודלעת, אגוזי קשיו, שקדים וחליטת קמומיל, למשל, עשירים באבץ.

  1. אכלו מזונות שנחשבים אנטי ויראליים ואנטי בקטריאליים, כמו בצל, שום, פטריות שיטאקי, זעטר פרסי ,טימין ,אורגנו ופרופוליס (שנחשב לאנטיביוטיקה טבעית).
  2. "חממו" בחורף את האוכל עם מגוון תבלינים מחממים – כורכום, פלפל שחור, צ'ילי גרוס, הל, ציפורן, כמון, חוויאג' ועוד. תבלינים אלה ימריצו את מחזור הדם, יחזקו את מערכת החיסון, יסייעו להפיג תחושת קור והצטננות בגוף ויתרמו לתחושת השובע.בנוסף לאלה ישנם מספר צמחים ותבלינים המומלצים במיוחד לחורף למניעה או לטיפול במחלות:

*אכיניצאה – צמח בעל תכונות אנטי ויראליות, מומלץ לשימוש בעיקר כטיפול בשלב האקוטי (בשלבים הראשונים של מחלות ויראליות). יעיל ספציפית לטיפול ברוב סוגי מחלות החורף ובמחלות הזיהומיות בכלל. ניתן לקחת גם למניעה.

*פקעות ורדים – חלק מתוספי המזון מופקים מהן בשל הריכוז הגבוה במיוחד של ויטמין C שהן מכילות. הן גם משפרות את טעמן של חליטות תה.

*בת קורנית (טימין) – צמח נפלא לטיפול בשיעול ובבעיות של מערכת הנשימה העליונה.

*קינמון – מגביר את זרימת הדם ומחמם רב עוצמה, חשוב במיוחד בחורף.

*ג'ינג'ר – אנטי דלקתי, יעיל נגד בחילות וגם טוב לחימום הגוף וכנוגד חמצון.

*שורש אסטרגלוס – האסטרגלוס נחשב ברפואה הסינית כמחזק יעיל של מערכת החיסון   ולצמח אנטי ויראלי. ניתן לצרוך בבטחה לאורך זמן (גם אצל ילדים) ומתאים במיוחד לאנשים שסובלים מחולשה (ברמה הפיזית והנפשית), למקרים של חולשה חיסונית, חיוניות ירודה, עיכול לא תקין, מצבים של קור וכו'. מתאים במיוחד במקרים של חולי ממושך ודלקתיות כרונית במערכת הנשימה התחתונה.

*שוש קרח (ליקוריץ) – אחד מצמחי המרפא השימושיים והידועים ביותר בעולם. לצמח יש היסטוריה ארוכה של שימוש רפואי, מאירופה ועד להודו וסין. יש לו מגוון יתרונות ביניהם: ייעול מנגנונים דלקתיים, חיזוק חיסוני, חיטוי ישיר, חיזוק ברמה הפיזית והנפשית, איזון הורמונאלי אצל נשים, סיוע בכיוח ובהוצאת ליחה ממערכת הנשימה, ריפוי ישיר של כיבים ופצעים במערכת העיכול ואפילו השפעה אנטי אלרגית.

*מרווה רפואית – בעלת מגוון רחב של תכונות טיפוליות כמו ייבוש נוזלים, דבר חשוב כשיש הרבה ליחה ובעת הצטננות, ויכולת "חיטוי" (לכן היא טובה במיוחד כשישנן דלקות גרון).

*סמבוק שחור – פרחי הסמבוק מסייעים לסילוק גודש ליחתי ממערכת הנשימה התחתונה והעליונה, ומנגד אף תורמים לריכוך הריריות במערכת הנשימה, במקרים של יובש וליחה צמיגית. תכונות אלו, יחד עם חיזוק חיסוני, יכולתו להפחית מצבים של חום ופעילותם האנטי ויראלית הישירה, הפכו את הצמח לאחד החשובים בטיפול במחלות ויראליות ובזיהומים של מערכת הנשימה. כבר בשנת 1995, קבוצת חוקרים מביה"ח הדסה בירושלים בדקה את ההשפעה של מיצוי סמבוק שחור כנגד מספר וירוסים, ממשפחת ה- Influenza (Type A&B). אלה הם הווירוסים הגורמים לשפעת לסוגיה. בכל הווירוסים שנבדקו, לרבות H1N1 (הווירוס הגורם לשפעת החזירים), מיצוי הסמבוק עיכב את שכפול הווירוסים ופגע במנגנון ההיקשרות שלהם אל התא המארח.

  • כל אחד מהצמחים האלה ניתן לחליטה כתה. ניתן להוסיף מעט דבש או סילאן במידת הצורך.

 לסיכום חשוב לציין שצמחי מרפא ותבלינים הם רק חלק קטן משמירה על מערכת חיסון תקינה במהלך החורף. חשוב מאד במיוחד בתקופה זו להקפיד על אורך חיים תקין שכולל שינה מרובה, פעילות גופנית, טיפול במתחים, שמירה על חום הגוף וכמובן שתיה מרובה במיוחד של חליטות תה בריאות ומחממות.

מתכון מומלץ: חליטה טיפולית של חריסטו 

20 גרם עלי איכיניצאה

20 גרם שורש אסטרגלוס

10 גרם שורש ליקוריץ

20 גרם פרחי סמבוק שחור

15 גרם פרחי קלנדולה

יש לערבב את כל הצמחים ביחד (או חלקם בהתאם לזמינות) ואז לחלוט חופן בקנקן עם מים רותחים, להשרות למשך עשר דקות ולשתות כ-3 פעמים ביום.

טיפ מחמם: המלצה לתה מחמם במצב של התקררות

שקית של תה פירות/ חליטה- מעט דבש, כפית קינמון, כפית ג'ינג'ר מגורד או אבקה, חצי כפית ציפורן.



052-5407173
×